Plazmatévében adják ki a bért Japánban
„Vedd meg, amit csináltál!" - e mottó jegyében arra szólította fel dolgozóit a japán Panasonic elektronikai óriás, hogy nagyjából 350 ezer forint értékben vegyenek „sajátmárkás" terméket, ezzel segítve állásuk megőrzését és munkaadójukat. A kérés Japánban tízezer alkalmazottat érint, s a szalagok mellett dolgozókra, szerény keresetűekre nem vonatkozik. A felsővezetőknek viszont 500 ezer forintnyi jenben szabta meg a levásárolandó „utalvány" nagyságát a cég igazgatósága. Határidőt is szabtak, a termékeket júliusig kell megvásárolniuk. A vásárlás úgymond nem kötelező jellegű, de a Panasonic szóvivője szerint a lojalitást érző menedzserek körében minimális lehet a visszautasítás. Hogy a „Buy Panasonic" vagy „Bye Panasonic" dilemmáról magukban mit fognak gondolni, az persze más kérdés, főleg azután, hogy éppen két hete csökkentették a fizetésüket - beosztástól függően 5-20 százalékkal - és vonták meg juttatásaik nagy részét.
Az elemzők szerint a veszteségeit 15 ezres elbocsátással és minden ötödik üzemének bezárásával csökkenteni igyekvő Panasonic célja, hogy ráébressze dolgozóit a helyzet valódi súlyosságára, hiszen a gazdasági válság mélyülésével a szórakoztatóelektronikai termékek és a háztartási gépek kereslete gyakorlatilag a nulla felé közelít, csak az vásárol belőlük, akinek feltétlen szüksége van rá.
A fogyasztásnövelés e módszere nem újkeletű Japánban, s a szakértők szerint egyre több vállalat fogja követni a Panasonic példáját, szelíd vagy erőteljesebb ráhatással költekezésre bírva szolidáris dolgozóit. A Fujitsu elnöke a napokban udvarias, meleg hangú emailt küldött a cégóriás mind a százezer dolgozójának, megpendítve, hogy „milyen jó lenne" ha a cég számítógépeinek és mobiltelefonjainak eladási mutatóit közösen javítani tudnák, s itt nem a termelékenység fokozására gondolt. „Ha mindenki összetart, megsokszorozzuk erőnket" - bíztatta a dolgozókat az elnöki levél.
Vállalati források szerint a Panasonic két nagy hazai riválisánál is hasonló vásárlási kötelezettség bevezetését gondolkoznak. A Sharpnál és a Sonynál eddig kedvezményesen juthattak hozzá cégük termékeihez a dolgozók - ha akartak. A Toyotánál - bár hallgatnak róla - már folyik egy lojalitást tesztelő akció, melynek keretében 2200 új Toyotát vásároltak a cég menedzserei, függetlenül attól, hogy szükségük volt rá vagy sem.