Plázában is kalauzol az iPhone?

Húszmillió dollárért navigációt fejlesztő céget vett az Apple. Miért invesztálnak ennyit egy újabb térképes cégbe?

Az Apple 20 millió dollárért vásárolta fel az alig kétéves WiFiSlam nevű vállalatot, amely navigációs szolgáltatások fejlesztésével foglalkozik. A vállalat hivatalosan nem közölte, mi a terve ezzel a felvásárlással, de mindenki biztos benne, hogy az iOS6-tal debütált Apple Maps jobbá tétele lehet a kihívás már rövid távon is. Az Apple saját térképe hatalmas fiaskó lett, s hiába javítják apránként, a megjelenéskor elhíresült megbízhatatlanság beépült a felhasználók tudatába.

Ez azzal fenyeget, hogy az iPhone és az iPad pedig megszűnik státusz-szimbólumnak lenni. Ami baj, mert csak 2012 utolsó negyedévében 75 millió iOS eszköz talált gazdára a világban, idénre pedig 88 millió iPad eladását tervezik az Apple központjában, Cupertinóban.

Az Apple eredetileg a Google térképszolgáltatását használta a telefonjaiban és az iPad-ben, de mivel koncepciójuk szerint csak olyan szolgáltatásokat tesznek a telefonok szerves részéveé, amelynek fejlesztését közvetlenül is kontrollálni tudják, száműzték a Google Mapset az iOS-ből. (Igaz, az app-ként továbbra is a felhasználók rendelkezésére áll.) Az Apple Maps fejlesztéssel azonban megégették magukat: a térképet nem tesztelték megfelelően. Később az is kiderült, hogy az eredeti indok sem állt meg, hiszen az új térkép sem saját, azt a TomTom-tól „lízingelik”, ezek fejlesztésébe pedig aligha van lényegesen több beleszólása az Apple-nek, mint a Google Maps esetében. 

Az esetet követően komoly harcok dúltak a cégen belül és több, vezető beosztású szakembernek távoznia kellett a vállalattól. Az ilyen fiaskók azonban nem szegik az Apple marketing-gépezet kedvét, tovább fejlesztik a térképet, most ennek egyik lépéseként megvásárolták a WiFiSlam nevű, mindössze két évvel ezelőtt alapított céget, amely beltéri, helymeghatározási megoldások fejlesztésével foglalkozik.

Olyan alkalmazásokon dolgoztak, amelyek beltéri környezetben, azaz a telefon által érzékelhető GPS jel hiányában, a Wifi hálózatok felhasználásával, valós időben, 2,5 méteres pontosság mellett képesek meghatározni a mobil pontos helyét.

A startup vállalat elsősorban kereskedelmi célokra fejlesztette megoldásait, koncepciójuk szerint a plázák ilyen navigációval tudják segíteni a vásárlókat a bolt területén, vagy épp serkenteni őket a közösségi aktivitásban és a hirdetés-fogyasztásban. A navigációnak ezen formáját a Google csak bizonyos országokban (többek között USA-ban, Japánban, Ausztráliában) kínálja a felhasználóknak, és ahol működik, ott elsősorban bevásárlóközpontokban, pályaudvarokon, repülőtereken, múzeumokban sportlétesítményekben ad segítséget az eligazodáshoz.

Kérdés, hogy az Apple ennél több országban gondolkodik-e a hasonló megoldásnál? Ha igen, azon sokat kell dolgozniuk, mert ennek technikai feltételei nem mindenhol adottak egyelőre. A fejlesztő megvásárlása sokak szerint a hiba beismerése – mondjuk, egy elnézést kérünk, tovább fejlesztünk üzenettel, erre már korábban sor került. Mások szerint viszont forradalmi új szolgáltatások alapja is lehet: például a plázákban navigáló ügyfelek kiszolgálása hatalmas hozzáadott érték, nem szólva a reklámbevételi lehetőségekről.

A WifiSlam egyik társalapítója egyébként Joseph Huang, aki korábban a Google szoftvermérnökeként dolgozott, s most alighanem volt cégének teremt konkurenciát. Persze mindez csak találgatás, mert az Apple, bár megerősítette a hírt, nem közölte, mi a célja az akvizícióval. – Cégünk időről időre vásárol olyan technológiai cégeket, amelyekben fantáziát lát, de ezek nincsenek közvetlen hatással a termékfejlesztésre - írták. A cég környezetéből a húszmillió dolláros vételárat megerősítették.

Az Apple eredetileg a Google térképszolgáltatását használta a telefonjaiban
A man with video camera records outside the Yerba Buena Center for the Arts before Apple introduced the iPhone 5 during Apple Inc.'s iPhone media event in San Francisco, California September 12, 2012. REUTERS/Beck Diefenbach (UNITED STATES - Tags: SCIENCE TECHNOLOGY BUSINESS)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.