Plázában is kalauzol az iPhone?
Az Apple 20 millió dollárért vásárolta fel az alig kétéves WiFiSlam nevű vállalatot, amely navigációs szolgáltatások fejlesztésével foglalkozik. A vállalat hivatalosan nem közölte, mi a terve ezzel a felvásárlással, de mindenki biztos benne, hogy az iOS6-tal debütált Apple Maps jobbá tétele lehet a kihívás már rövid távon is. Az Apple saját térképe hatalmas fiaskó lett, s hiába javítják apránként, a megjelenéskor elhíresült megbízhatatlanság beépült a felhasználók tudatába.
Ez azzal fenyeget, hogy az iPhone és az iPad pedig megszűnik státusz-szimbólumnak lenni. Ami baj, mert csak 2012 utolsó negyedévében 75 millió iOS eszköz talált gazdára a világban, idénre pedig 88 millió iPad eladását tervezik az Apple központjában, Cupertinóban.
Az Apple eredetileg a Google térképszolgáltatását használta a telefonjaiban és az iPad-ben, de mivel koncepciójuk szerint csak olyan szolgáltatásokat tesznek a telefonok szerves részéveé, amelynek fejlesztését közvetlenül is kontrollálni tudják, száműzték a Google Mapset az iOS-ből. (Igaz, az app-ként továbbra is a felhasználók rendelkezésére áll.) Az Apple Maps fejlesztéssel azonban megégették magukat: a térképet nem tesztelték megfelelően. Később az is kiderült, hogy az eredeti indok sem állt meg, hiszen az új térkép sem saját, azt a TomTom-tól „lízingelik”, ezek fejlesztésébe pedig aligha van lényegesen több beleszólása az Apple-nek, mint a Google Maps esetében.
Az esetet követően komoly harcok dúltak a cégen belül és több, vezető beosztású szakembernek távoznia kellett a vállalattól. Az ilyen fiaskók azonban nem szegik az Apple marketing-gépezet kedvét, tovább fejlesztik a térképet, most ennek egyik lépéseként megvásárolták a WiFiSlam nevű, mindössze két évvel ezelőtt alapított céget, amely beltéri, helymeghatározási megoldások fejlesztésével foglalkozik.
Olyan alkalmazásokon dolgoztak, amelyek beltéri környezetben, azaz a telefon által érzékelhető GPS jel hiányában, a Wifi hálózatok felhasználásával, valós időben, 2,5 méteres pontosság mellett képesek meghatározni a mobil pontos helyét.
A startup vállalat elsősorban kereskedelmi célokra fejlesztette megoldásait, koncepciójuk szerint a plázák ilyen navigációval tudják segíteni a vásárlókat a bolt területén, vagy épp serkenteni őket a közösségi aktivitásban és a hirdetés-fogyasztásban. A navigációnak ezen formáját a Google csak bizonyos országokban (többek között USA-ban, Japánban, Ausztráliában) kínálja a felhasználóknak, és ahol működik, ott elsősorban bevásárlóközpontokban, pályaudvarokon, repülőtereken, múzeumokban sportlétesítményekben ad segítséget az eligazodáshoz.
Kérdés, hogy az Apple ennél több országban gondolkodik-e a hasonló megoldásnál? Ha igen, azon sokat kell dolgozniuk, mert ennek technikai feltételei nem mindenhol adottak egyelőre. A fejlesztő megvásárlása sokak szerint a hiba beismerése – mondjuk, egy elnézést kérünk, tovább fejlesztünk üzenettel, erre már korábban sor került. Mások szerint viszont forradalmi új szolgáltatások alapja is lehet: például a plázákban navigáló ügyfelek kiszolgálása hatalmas hozzáadott érték, nem szólva a reklámbevételi lehetőségekről.
A WifiSlam egyik társalapítója egyébként Joseph Huang, aki korábban a Google szoftvermérnökeként dolgozott, s most alighanem volt cégének teremt konkurenciát. Persze mindez csak találgatás, mert az Apple, bár megerősítette a hírt, nem közölte, mi a célja az akvizícióval. – Cégünk időről időre vásárol olyan technológiai cégeket, amelyekben fantáziát lát, de ezek nincsenek közvetlen hatással a termékfejlesztésre - írták. A cég környezetéből a húszmillió dolláros vételárat megerősítették.