Csak pislákol a Mercedes csillaga

Hiába szállt be közel kétmilliárd euróval a Daimler konszernbe egy Abu Dzabi-i illetőségű Aabar befektetési társaság, a friss tőke sem elég a stuttgarti székhelyű autógyár bajainak orvoslására.

A Mercedes és Smart márkájú kocsik értékesítése az idén februárban negyven százalékkal esett vissza, így a válságos időszakban Dieter Zetsche elnök-vezérigazgatónak nem maradt más választása, mint újabb drasztikus takarékossági programot hirdetni. A szerdán Stuttgartban, rendkívüli üzemi gyűlés keretében ismertetett nadrágszíjmeghúzás értelmében a termelésben a már amúgyis rövidítettnek számító 35 órás munkahét az összeszerelőszalagok mellett további egy-öt órával csökken. A kutatási-fejlesztési részlegekben dolgozók-nak és az adminisztratív munka-társaknak a heti 40 helyett 35 órát kell dolgozniuk.

A spórolás jegyében az év végéig elhalasztják az idén májusban esedékes 2,1 százalékos béremelést és jelentősen megkurtítják az üdülési és karácsonyi pénzeket is. Egyelőre nem fizetik ki a 2008-ra járó nyereségrészesedést sem. A menedzserek már lemondtak minden bónuszról és prémiumról. Az intézkedéscsomaggal összességében legalább két milliárd eurót akarnak megtakarítani. Erich Klemm, a Daimler üzemi tanácsának elnöke a legfőbb célnak a munkahelyek megőrzését nevezte, ugyanakkor a terhek igazságos elosztását, a menedzserektől nagyobb áldozatvállalást sürgetett.

A rövidített munkaidő várhatóan a második félévben is megmarad. A megszorítások átlagosan 14-15 százalékos jövedelemcsökkenéssel járnak, de ennek fejében gazdasági okokból egyelőre senkit sem bocsátanak el. Günther Fleig, a személyzeti ügyekért felelős igazgatósági tag ugyanakkor hozzátette: ha a válság tovább mélyül, a létszámleépítés elkerülhetetlenné válik. Az érdekképviselettel korábban kötött bértarifaszerződésben a Daimler vállalta, hogy 2011-ig gazdasági okokból nem lesznek elbocsátások.

A Daimler, pontosabban a Mercedes szinte semmit sem profitált a nagykoalíciós Merkel-kormány konjunktúraélénkítő programjában szereplő 2500 eurós roncsprémiumából. A kilenc évesnél idősebb gépkocsijukat a roncstelepen leadó és új kocsit vásárló németek döntő részben kis autókat vesznek, s ebből olyan márkák proftálnak, mint a Fiat, a Ford, a Kia, az Opel, a Peugeot és a Renault.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.