Pilótasztrájk várható karácsonykor
A légitársaság közlése szerint ez az átlagos pilótabérket számítva fejenként félmillió forintot jelentene, tekintve, hogy a Malév pilótáinak átlagos havi bére 2,2 millió forint. Martin Gauss vezérigazgató felelőtlennek nevezte a sztrájkot, mondván, a magyar és orosz kormány a tulajdonosokkal keményen dolgozik a Malév tőkehelyzetének rendezésén, s ezt áshatja alá egy esetleges sztrájk.
A Malév álláspontja szerint 20 pilótával foglalkoztat többet a szükségesnél, csak azért, hogy megóvják a munkahelyeket, miközben egy ilyen sztrájk a teljes céget veszélyezteti. A 20 pilótára persze a nyári menetrendi szezonban szükség lesz, s ez a munkahely-megőrző intézkedés annak hatására született, hogy nyáron a tervezett leépítések miatt a hajózók figyelmeztető sztrájkot tartottak, s e sztrájkot később a bíróság jogerősen jogellenesnek minősítette.
A NOL-nak nyilatkozva ugyanakkor több pilóta is arra hívta fel a figyelmet, hogy a légitársaság ezen érvelése álságos: miközben hazánkban mintegy ötven pilóta munkanélküli, a Malévnál speciális munkaerő-kölcsönzési konstrukcióban több román és moldáv poilóta is vezet repülőt. Utóbbit jogellenesnek tartják, hiszen EU-n kívüli munkavállalókról van szó.
A Malév álláspontja szerint a pilóták havi munkaidő kerete a 120 órát sem éri el, míg egy átlagos maléves munkavállaló munkaidő kerete 172 óra. A cég legutóbb 2007-ben biztosított 10 százalékos béremelést a pilótáknak. A cég közlése szerint a pilóták repülési időteljesítménye ebben az évben nem javult, átlagosan 720 repült óra körül alakult, míg a Kollektív Szerződés 850 órát enged egy évben, más nemzetközi szabályozás pedig 900 órát.