Lengyel villamosok Szegeden
A szegedi elektromos tömegközlekedés fejlesztési nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Kft. közleménye szerint a tenderen két cég adott ajánlatot: a cseh Inekon és a lengyel PESA cég nyújtott be ajánlatot.
A közlemény szerint mindkét pályázat megfelelő volt, az összetett értékelés alapján a PESA tette a kedvezőbb ajánlatot. A lengyel cég árajánlata 16 millió euró volt, míg az Inekoné 20,6 millió euró.
A nyertes cég a prototípus szállítását 24, az összes jármű leszállítását pedig 32 hónapra vállalta. A szállítási szerződést várhatóan szeptember közepén kötik meg.
A PESA 2006-ban jelent meg villamosaival, nagy megrendelés-állományra tett szert Lengyelországban, eddig csaknem 40 villamost szállított, és jelenleg több mint 200 járműre van megrendelése. A vállalkozás sikeresen szállított felújított metrókocsikat, dízel és elektromos vasúti motorkocsikat lengyel, olasz közlekedési társaságok számára is.
A szállítandó alacsonypadlós, 30,1 méter hosszú villamosok öt részesek, három forgóvázzal, hat oldalajtóval rendelkeznek, és 210 utas befogadására alkalmasak. A villamosokat a szegedi igényeknek megfelelően alakítják ki, úgy, hogy a járművek padlómagassága illeszkedjen az újonnan épített, a közeljövőben elkészülő peronokhoz.
Az idén áprilisban jelentették be, hogy megkapta az uniós jóváhagyást a mintegy 30 milliárd forintos összköltségű szegedi elektromos tömegközlekedés fejlesztési nagyprojekt, amely költségeinek több mint 86 százalékát az Európai Unió támogatása fedezi.
A 2011-re befejeződő munkálatok során megépítenek egy új villamos szárnyvonalat, trolibuszvonalat alakítanak ki az egyik legforgalmasabb autóbuszjárat helyett, meghosszabbítják az egyik troli vonalát, valamint a kapacitás bővítése érdekében felújítják az 1-es villamos teljes vonalát. Korszerűsítik a villamos remízt és a trolibusz-telephelyet. Az önkormányzati tulajdonú Szegedi Közlekedési Társaság a kilenc villamos mellett tíz trolibuszt is vásárol.
A tömegközlekedési nagyprojekt első villamos-beszerzési pályázatát május közepén Szegeden eredménytelennek nyilvánították.
A járművek szállítására 11 cég vett pályázati csomagot. Négyen adtak be ajánlatot, de csak egy volt érvényes a műszaki elvárások alapján. Az utóbbi pedig olyan mértékben túllépte az egy járműre számolt 590 millió forintos költséghatárt, hogy az önkormányzat azt is érvénytelennek nyilvánította.
Az új pályázatot változatlan műszaki feltételekkel és keretösszegben, de a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség engedélye alapján már euróban írták ki, hogy a pályáztatást kevésbé befolyásolja a forint árfolyamváltozása. Emiatt hiúsult meg ugyanis a hasonló debreceni és miskolci villamostender is.