Péntek 13: rémes nap a gárdonyi állomáson
Péntek 13 – két hét múlva ezen, a babonások számára baljóslatú napon ülnek ismét tárgyalóasztalhoz a gárdonyi vasútállomás bontásával fenyegetőző vállalkozók, és a székesfehérvári vasútvonal építésére leszerződött SZCKM-2008 Konzorcium képviselői. Értesülésünk szerint a hoppon maradt cégek, a lényegében eredménytelen mai megbeszélést követő újabb egyeztetésen arra várják majd a választ: a beruházásért felelős konzorcium mekkora összeget tartott vissza alvállalkozója, a saját beszállítói számláit több mint fél éve nem rendező a Hunterép Smaragd Kft. pénzéből. Kizárólag ez a keret biztosíthat forrást ugyanis az alvállalkozói lánc legvégére szerződött kisvállalkozások követeléseinek rendezésére. De ez lehet a garancia arra is, hogy a gárdonyi állomást ne fenyegesse a bontás réme.
Az egymás közti tartozások mértéknek megállapításáról, illetve az alvállalkozói igények cégenkénti számbavételéről egyeztettek a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-nél a Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal építésénél közreműködő, kifizetetlen kisvállalkozások, és a beruházás lebonyolítását végző konzorcium – tájékoztatta lapunkat Loppert Dániel. A tárgyaláson moderátorként résztvevő állami beruházó kommunikációs vezetője a felek közti megállapodás megszületéséig, részletekről nem kívánt beszélni. Csupán annyit árult el: az érdekelteknek két hetük van álláspontjuk véglegesítésére, a követeléseiket megalapozó dokumentumok, számlák összegyűjtésére. Ezeket ugyanis a következő, május 13-i egyeztetésen, be kell majd mutatniuk.
A pénzükre egyre türelmetlenebbül váró beszállítók ugyanakkor remélik, hogy nem csak ők készülnek majd fel legjobb tudásuk szerint számláik, szerződéseik bemutatására. Bíznak benne, hogy az SZCKM-2008 képviselői is komolyan veszik ígéretüket. Ennek pontos tartalmáról viszont a vállalkozók nem nyilatkoznak. Azt mondják: pénteki megbeszélésen, ha másról nem is, arról egyezség született, hogy a tárgyalások részleteiről az érintettek egyike sem beszél. Márpedig, ha ez kell ahhoz, hogy járandóságukat megkapják, két hétig hallgatnak. Ha viszont számláik kifizetését ezt követően is megtagadják, visszatérnek az érdekérvényesítés keményebb eszközeihez. Szükség esetén bulldózereikkel akár Gárdonyba is ellátogatnak.
A korábbi közlések alapján ugyanakkor úgy tudni: az SZCKM-2008 Konzorcium egyszer már átutalta a Hunterép Smaragd Kft.-nek a még most is jussukat követelő vállalkozásoknak járó pénzt. A több tízmillió forinttal időközben „felszívódott” alvállalkozóért pedig a konzorcium egyik tagja, így közvetlen megbízója, a Mávépcell Kft. sem kíván felelősséget vállalni. Álláspontjuk szerint a beszállítók járandóságának újbóli kifizetésére nincs pénzük, és erre a lépésre nem is kötelezhetik őket.
Lapunk ugyanakkor úgy értesült: a Hunterép Smaragd pénzének egy részét, a székesfehérvári vasútvonalat építő konzorcium, feltehetőleg éppen az alvállalkozója elleni panaszok megszaporodása miatt, hónapokkal ezelőtt visszatartotta. A hírek szerint, a következő két hét egyik feladata a visszatartott összegek pontos számbavétele lesz. Ha ez a munka befejeződik, a konzorcium meg tudja majd mondani: mekkora keret áll rendelkezésre, az eddig kifizetetlen beszállítók számláinak rendezésére.
Szerencsés esetben elképzelhető, hogy az igazolt számlákat maradéktalanul kifizetik majd. De lehetséges az is, hogy a beszállítók követeléseik egy részéről kénytelenek lesznek lemondani. Akárhogy is lesz azonban, a NIF felügyelete mellett zajló tárgyaláson két hét múlva eldőlhet, hogy a vasútépítésben résztvevő kisvállalkozások túlélik a gárdonyi kalandot, vagy ahogy csütörtökön, egyezség híján ismét levonulnak a Velencei-tóhoz állomást bontani.