Papírtigris: nyereséges a MÁV
Ahogy a 2. magyar hadsereg 1942-ben a Don-kanyarból a Hadügyminisztériumot, úgy árasztja el győzelmi jelentésekkel a kormányt a MÁV Zrt. A társaságnál elismerik, hogy nehézségekből egyre több van: a vasutat nehéz helyzetbe hozta a gazdasági válság, az energiaárak növekedése, és utasból is kevesebb volt a vártnál. A cégcsoport mégis megtakarítást-megtakarításra halmoz, nyereséges, és ha kell, hatékonysága felveszi a versenyt a legerősebb európai vasutakéval is.
Egyik legsikeresebb pénzügyi évét zárta 2008 végén a MÁV Zrt. - jelentette ki Heinczinger István. A vezérigazgató közölte: cége mérleg szerinti eredménye 41,6 milliárd forint, működési eredménye 9,3 milliárd forint volt. A vasútnál szokatlan pénzügyi eredményhez a leginkább a MÁV Cargo értékesítése járult hozzá: a Rail Cargo Austria tavaly decemberben átutalta a MÁV számlájára a neki járó 97,5 milliárd forint. Ami egy csapásra elfedte a vasút veszteségeit.
A helyzet javulásához hozzájárultak a hatékonyság javító intézkedések is: a bevételek növelésével és az erőforrások racionalizálásával a MÁV Zrt. 3,6 milliárd, a vasúti cégcsoport 5,2 milliárd forintot spórolt meg. Az év közben elrendelt intézkedések pedig további 13 milliárd forint eredményjavulást hoztak. Ezen kívül azonban a vasutasoknak sok örömük nem lehetett.
A MÁV kötvénykibocsátási tervei elbuktak. A vasút ingatlanjainak hasznosítására megálmodott ingatlanalap létrehozásából pedig nem lett semmi. Ami önmagában mintegy 130 milliárd forint forrást vont el a vállalattól. A társaság a 2008-ra tervezett 116 milliárd forint helyett alig 50 milliárd forintot költhetett beruházásaira. Az energiaárak növekedése mintegy kétmilliárd forint többletköltséget okozott. Fizető utasból pedig a tervezettnél hat, az előző évinél két százalékkal kevesebb volt a vonatokon.
Heinczinger István szerint a MÁV továbbra is alulfinanszírozott társaság. Úgy vélte: ezt támasztják alá a Nemzetközi Vasút Egylet (UIC) kimutatásai is, amelyek alapján a magyar Európában az egyik legrosszabbul finanszírozott vasútvállalt. Ennek ellenére a vezérigazgató állítja: a MÁV az utasforgalmi adatok és az állami támogatások összevetése alapján az egyik leghatékonyabb európai vasút. Igaz, optimális működéséhez a 2009-re betervezett - még jóváhagyásra váró - 163 milliárd forintnál több pénzre lenne szüksége.
Azt, hogy pontosan mennyire, a MÁV szakértői még nem számolták ki. Hónig Péter közlekedési miniszter kérésének megfelelően már készülő javaslatukat a szaktárca május 26-án kapja majd meg. A vezérigazgató szerint azonban az eredményes működéshez a MÁV-nak 220-230 milliárd forint költségtérítés kellene.
Átalakításra szorul az utazási kedvezmények rendszere is. Heinczinger István szerint, a kedvezményekről nem a vasútnak kell döntenie. Annyi azonban biztos: nem tartható, hogy a MÁV évente 142 millió utasa közül csupán 112 millióan fizetnek a jegyért. A többiek valamilyen kedvezményre hivatkozva díjmentesen utaznak. Megoldást az jelentene, ha a szociálpolitikai kedvezményeket nem a MÁV-on keresztül adná az állam.
Sikeres leányok
Betartotta a közszolgáltatási szerződésben rögzített vállalásait és sikeres pénzügyi évet zárt 2008-ban a MÁV-Start Zrt. Kozák Tamás vezérigazgató közölte: cégük 57 millió forintos mérleg szerinti eredményt produkált. Alaptevékenységük eredménye ugyanakkor 352 millió forint volt. A vasúti személyszállításra összesen 221,4 milliárd forintot költöttek, az állami költségtérítés pedig 156,8 milliárd forint volt. Eközben az utasok száma 3-4 százalékkal csökkent 2008-ban - a társaságnál az egymást követő sztrájkok számlájára mintegy hárommillió utas elvesztését írják.
Eredményes évet zárt a MÁV-Trakció Zrt. is. Bihari Lajos a vasúti vontatási feladatokat ellátó cég vezérigazgató-helyettese 460 dízel és 467 villanymozdonyt küldhet szolgálatba. Szerinte piaci szereplésüket megnehezítette, hogy a gazdasági válság hatására csökkent a továbbításra váró áruk mennyisége, és sokat rontottak helyzetükön a vasutasok munkabeszüntetései is. Ennek ellenére cége tavaly 93,3 milliárd forint árbevétel mellett egymilliárd forint eredményt ért el.
A MÁV-Gépészet Zrt.-nél 2009 az árcsökkentés éve lesz - jelentette be Zaránd György. Az állami vasút gépészeti üzletágából a MÁV Északi Járműjavító Kft., és a Szolnoki Járműjavító Kft. beolvasztásával létrejött cég vezérigazgatója úgy látja: megkezdett hatékonyság javító intézkedéseik valószínűleg lehetővé teszik, hogy olcsóbban teljesítsék partnereik megrendeléseit. Ebben nagy szerepe lesz annak is, hogy az Északi Járműjavító Kőbányai úti telepét legkésőbb 2010 végén bezárják, az itteni tevékenységeket Szolnokra telepítik. Ezzel együtt a MÁV-Gépészet már 2008-ban is jó évet zárt: nettó árbevétele 39,3 milliárd, mérleg szerinti eredménye 178 millió forint volt. A társaság az idén mintegy 45 milliárd forint bevételt tervez.