Óvatosan a karácsonyi online vásárlásokkal

A karácsony közeledtével fokozott elővigyázatosságra inti az interneten vásárlókat az Európai Fogyasztói Központ Magyarország.

S. A. idejekorán megrendelte fiának karácsonyra a hőn áhított elektronikus gitárt egy brit internetes kereskedőtől - írja példaként a központ.

Óvatosan a karácsonyi online vásárlásokkal
Internetes vásárlás

Miután azonban a fogyasztó kifizette a 304 ezer forintos vételárat, hiába várta a termék leszállítását. Mikor érdeklődött a termék után, a vállalkozó tájékoztatta, hogy csak akkor áll módjában a gitárt kiszállítani, ha a vevő további tíz terméket rendel.

A vállalkozás jóhiszeműségében bízva a fogyasztó megrendelt további tíz terméket, és végül 10 ezer eurót utalt át a Western Unionon keresztül egy magánszemély számára, akit a vállalkozás képviselőjeként tűntettek fel. A termékeket sosem szállították ki, a fogyasztó pedig bottal ütheti pénze nyomát.

„A csaló internetes kereskedők akár milliós károkat is okozhatnak a fogyasztóknak, a pénz visszaszerzésére való esély pedig elenyésző" - mondja Dr. Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ igazgatója. A jelenleg fellelhető online csalási módok általában nagyon hasonlóak az internet megjelenése előtt, a fogyasztókat áldozatul ejtő, hagyományos csalási módokhoz. Az online bűnözők mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a tisztességtelen üzleti ajánlataikat úgy tűntessék fel, mint a legitim internetes kereskedők árukra és szolgáltatásokra vonatkozó ajánlatait. Ezáltal azonban nem csak a fogyasztókat és a befektetőket károsítják meg, hanem a legitim internetes kereskedőkbe vetett hitet és bizalmat is aláássák.

Az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának tapasztalatai szerint a csaló kereskedők leggyakrabban elektronikai termékeket, például laptopokat, mobiltelefonokat és fényképezőgépeket, gépkocsikkal kapcsolatos tranzakciókat és szórakoztatóipari jegyek értékesítését kínálják rendkívül vonzó árakon.

A tipikus internetes csalás, hogy a fogyasztó talál az interneten egy rendkívül csábító ajánlatot, majd érdeklődik a termékről a kereskedőnél, aki rendelkezésére bocsát minden szükséges információt. A fogyasztó megbizonyosodik arról, hogy az ajánlat valóban nagyon előnyös. A fogyasztó ezután megrendeli a terméket és meg is kapja a visszaigazolást a rendelésről, és további fotókat kap a termékről. A fogyasztót megkéri a vállalkozás, hogy vagy pénzfeladással fizessen, vagy utalja át a vételárat egy magánszemély bankszámlájára, akiről gyakran azt állítják, hogy a vállalkozás ügyvezető igazgatója.

A csaló kereskedő ezen a ponton vagy eltűnik, vagy - egy csaló áruszállító illetve letéteményes céggel együttműködésben - arról tájékoztatja a fogyasztót, hogy a termék szállítása már folyamatban van. Azt is megüzenik, hogy a szállítmány késni fog vagy az éppen aktuális ünnepek miatt vagy pedig a határnál történő vámellenőrzés miatt. A fogyasztót ezek után megkérik, hogy küldjön még pénzt a kereskedőnek vagy a szállító/letéteményes cégnek, és - függetlenül attól, hogy a fogyasztó megteszi-e ezt vagy sem - a csaló kereskedő és a szállító/letéteményes nyomtalanul eltűnik.

A központ tanácsai internetes vásárlóknak

- Ha lehetséges, kerüljük el az előre fizetést.

- Kerüljük az olyan, ismeretlenek számára történő pénzküldési módokat, mint a Western Union vagy a MoneyGram.

- Ellenőrizzük a kereskedő hátterét, például a Howard vásárlási tanácsadó segítségével.

- Ellenőrizze a fizetési feltételeket, a weboldalon a biztonságos fizetést garantáló kis lakat-ikont.

- Ha kereskedőtől vásárolunk, soha ne utaljunk pénzt egy magánember bankszámlájára.

- Ha az E-Bayt használja, ne fogadja el a szerződés E-Bayen kívüli megkötését.

- Olyan biztonságos weboldalakon keresztül utaljon pénzt, melyek címének kezdete nem http://, hanem https://.

- Olyan bankkártyákat használjon a fizetéshez, amelyek védelmet és pénzvisszafizetést garantálnak csalás esetén.

- Jól ismert és biztonságos online fizetési módokat alkalmazzon, például a PayPalt.

- Olyan fizetési módot alkalmazzon, amely lehetővé teszi, hogy visszavonja a fizetési megbízást, amennyiben a kereskedő nem teljesíti kötelezettségét.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.