Óvatosan a karácsonyi online vásárlásokkal
S. A. idejekorán megrendelte fiának karácsonyra a hőn áhított elektronikus gitárt egy brit internetes kereskedőtől - írja példaként a központ.
Miután azonban a fogyasztó kifizette a 304 ezer forintos vételárat, hiába várta a termék leszállítását. Mikor érdeklődött a termék után, a vállalkozó tájékoztatta, hogy csak akkor áll módjában a gitárt kiszállítani, ha a vevő további tíz terméket rendel.
A vállalkozás jóhiszeműségében bízva a fogyasztó megrendelt további tíz terméket, és végül 10 ezer eurót utalt át a Western Unionon keresztül egy magánszemély számára, akit a vállalkozás képviselőjeként tűntettek fel. A termékeket sosem szállították ki, a fogyasztó pedig bottal ütheti pénze nyomát.
„A csaló internetes kereskedők akár milliós károkat is okozhatnak a fogyasztóknak, a pénz visszaszerzésére való esély pedig elenyésző" - mondja Dr. Morvay György, az Európai Fogyasztói Központ igazgatója. A jelenleg fellelhető online csalási módok általában nagyon hasonlóak az internet megjelenése előtt, a fogyasztókat áldozatul ejtő, hagyományos csalási módokhoz. Az online bűnözők mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a tisztességtelen üzleti ajánlataikat úgy tűntessék fel, mint a legitim internetes kereskedők árukra és szolgáltatásokra vonatkozó ajánlatait. Ezáltal azonban nem csak a fogyasztókat és a befektetőket károsítják meg, hanem a legitim internetes kereskedőkbe vetett hitet és bizalmat is aláássák.
Az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának tapasztalatai szerint a csaló kereskedők leggyakrabban elektronikai termékeket, például laptopokat, mobiltelefonokat és fényképezőgépeket, gépkocsikkal kapcsolatos tranzakciókat és szórakoztatóipari jegyek értékesítését kínálják rendkívül vonzó árakon.
A tipikus internetes csalás, hogy a fogyasztó talál az interneten egy rendkívül csábító ajánlatot, majd érdeklődik a termékről a kereskedőnél, aki rendelkezésére bocsát minden szükséges információt. A fogyasztó megbizonyosodik arról, hogy az ajánlat valóban nagyon előnyös. A fogyasztó ezután megrendeli a terméket és meg is kapja a visszaigazolást a rendelésről, és további fotókat kap a termékről. A fogyasztót megkéri a vállalkozás, hogy vagy pénzfeladással fizessen, vagy utalja át a vételárat egy magánszemély bankszámlájára, akiről gyakran azt állítják, hogy a vállalkozás ügyvezető igazgatója.
A csaló kereskedő ezen a ponton vagy eltűnik, vagy - egy csaló áruszállító illetve letéteményes céggel együttműködésben - arról tájékoztatja a fogyasztót, hogy a termék szállítása már folyamatban van. Azt is megüzenik, hogy a szállítmány késni fog vagy az éppen aktuális ünnepek miatt vagy pedig a határnál történő vámellenőrzés miatt. A fogyasztót ezek után megkérik, hogy küldjön még pénzt a kereskedőnek vagy a szállító/letéteményes cégnek, és - függetlenül attól, hogy a fogyasztó megteszi-e ezt vagy sem - a csaló kereskedő és a szállító/letéteményes nyomtalanul eltűnik.
A központ tanácsai internetes vásárlóknak
- Ha lehetséges, kerüljük el az előre fizetést.
- Kerüljük az olyan, ismeretlenek számára történő pénzküldési módokat, mint a Western Union vagy a MoneyGram.
- Ellenőrizzük a kereskedő hátterét, például a Howard vásárlási tanácsadó segítségével.
- Ellenőrizze a fizetési feltételeket, a weboldalon a biztonságos fizetést garantáló kis lakat-ikont.
- Ha kereskedőtől vásárolunk, soha ne utaljunk pénzt egy magánember bankszámlájára.
- Ha az E-Bayt használja, ne fogadja el a szerződés E-Bayen kívüli megkötését.
- Olyan biztonságos weboldalakon keresztül utaljon pénzt, melyek címének kezdete nem http://, hanem https://.
- Olyan bankkártyákat használjon a fizetéshez, amelyek védelmet és pénzvisszafizetést garantálnak csalás esetén.
- Jól ismert és biztonságos online fizetési módokat alkalmazzon, például a PayPalt.
- Olyan fizetési módot alkalmazzon, amely lehetővé teszi, hogy visszavonja a fizetési megbízást, amennyiben a kereskedő nem teljesíti kötelezettségét.