Óvatosak a magyar befektetők
Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a legkézenfekvőbb banki termékek után a befektetési egységhez kötött életbiztosítások (unit-linked) ismertsége és elismertsége a válaszadók körében jóval magasabb, mint a részvény, vagy az egyre népszerűbb tartós befektetési számla – írja közleményében a biztosító.
A kutatásban megkérdezettek négyötöde rendelkezik valamilyen befektetési, megtakarítási termékkel: legtöbben önkéntes nyugdíjpénztári tagok (46 százalék), egyharmaduk egyszerű lekötött betétet, vagy betéti számlát birtokol, vagy egészségpénztárnak a tagja (28 százalék). Mindez nem meglepő annak tükrében, hogy a termék kiválasztásakor a biztonság a legfontosabb szempont, legalábbis a válaszadók döntő többsége szinte kizárólag minimális (vagy semekkora) kockázatot hajlandó vállalni pénze elhelyezésekor.
Ezek alapján különösen előkelő Magyarországon a unit-linked biztosítások pozíciója a rangsorban: a megkérdezettek csaknem egynegyede ugyanis az említett termékeken túl unit-linked biztosítással rendelkezik; további ötöde pedig jól ismeri a terméket, és mérlegeli a befektetés lehetőségét.
– A magyar lakosságot minimális kockázatvállalási kedv jellemzi, miközben egyre többen fordulnak a hosszabb távú megtakarítások felé – összegzi tapasztalatait Bartók János, az Aviva Életbiztosító elnök-vezérigazgatója. Márpedig, mint arra a kutatás is rámutatott, Magyarországon még mindig azok vannak többségben, akiknek a termék kiválasztásakor elsősorban a biztonság számít. Kevesebben döntenek az alapján, hogy egy termékről milyen információt kapnak, és kevesebbeket érdekel, hogy a terméket kifejlesztő cég jó reputációval rendelkezik-e.
A cégválasztásban viszont a tapasztalattal és a jó hírnévvel összefüggő szempontok befolyásolják leginkább legjobban a lakosságot. A hosszú piaci jelenlét, az ismertség, a jó hírnév és a korábbi személyes tapasztalatok mellett még a személyes ismerősök ajánlása játszik fontos szerepet.