Ötvengrammos súlycsoport: a magyar ellen készül az osztrák posta
Kiismeri magát hazánkban az Osztrák Posta Csoport. A társaság magyar vállalkozása évek óta rájár a Magyar Posta Zrt. „éléskamrájára”, és már eddig is vitte, amit csak lehetett. Minden „zsíros falathoz” még nem fért hozzá, a postai piac év végi megnyitását követően azonban ennek vége: a magyar és az osztrák cég között a mindennapi betevőért folyik majd a küzdelem. A kenyérharcra készülve az „étlap” hiányára máris megjegyzéseket tesznek.
Késésben van a magyar kormány a postai piac 2013-as megnyitásához nélkülözhetetlen jogszabályok megjelentetésével – jelentette ki Peter Umundum. Az Osztrák Posta igazgatósági tagja szerint Ausztriában „fair postatörvényt várnak” Magyarországtól. Vagyis a többi között azt, hogy az ötven gramm alatti küldemények piacán valóban tegyék teljesen szabaddá a versenyt. Az osztrák postai vezető úgy vélte, ez nemcsak a szolgáltatók, de egyben az ügyfelek érdeke is. Ugyanakkor hangot adott annak a reményének is, hogy az új törvény a magyar ígéreteknek megfelelően legkésőbb júliusban napvilágot lát.
A postai monopóliumok felszámolásáról az Európai Parlament még 2007-ben határozott. Döntése szerint az Európai Unió régi tagállamainak 2010 december 31-ig kellett megnyitniuk piacukat, az újonnan csatlakozott államok két év haladékot kaptak. Ez az idén decemberben lejár.
Ami azt jelenti, hogy a Magyar Posta jövőre az ötven gramm alatti súlycsoportban is harcolhat a küldeményekért. Monopóliumának vége a levelezésben. Abból pedig, hogy milyen lesz ez a harc, a magyar cég már eddig is kapott ízelítőt. A piacra betörni készülő versenytársak ugyanis az elmúlt években is jelen voltak.
Az Osztrák Posta például csomaglogisztikai szolgáltatásaival jelent meg hazánkban. Magyar leányvállalata, a trans-o-flex Hungary Kft. 2010-ben kétmilliárd forint árbevétellel zárta az évet, tavaly pedig 2,3 milliárd forint forgalom mellett szerény, 36 millió forintos nyereséget könyvelt el. A társaság azonban anyavállalatával együtt nagy reményeket fűz a magyar piachoz.
Pesztericz Péter, a trans-o-flex Hungary ügyvezetője úgy számol: az idén árbevételük meghaladja majd a 2,5 milliárd forintot, mérleg szerinti eredményük az ötvenmilliót. De a magát a magyar piac harmadik legerősebb csomaglogisztikai szolgáltatójának tartó vállalkozás a következő években is növekedést tervez.
A 2012-ben várt kilencszázalékos árbevétel-növekedést 2013-ban nyolc, 2014-ben további nyolcszázalékos erősödéssel folytatnák. Ez 2015-ig 27 százalékos forgalomnövekedést jelentene. Ami akkor válhat valósággá, ha a társaság a gondjaira bízott küldemények mennyiségét is terv szerint tudja növelni. Márpedig a tervek az idén 11, jövőre tíz, 2014-ben kilencszázalékos bővülésről szólnak. Három év alatt összesen 32 százalékosról.
A nemzetközi fejlesztésekbe évente 80-100 millió eurót pumpáló Osztrák Posta a magyar eredményekre nem vár ölbe tett kézzel. Anyacége támogatásával a trans-o-flex Hungary is kialakíthatta új központi telephelyét a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) területén. A 90 millió forintos fejlesztés révén kiépült 3800 négyzetméteres küldeményszortírozó központ naponta átlagosan hétezer címre feladott 12 ezer küldemény kezelését végzi el. Szolgálatba állításától jelentős hatékonyságjavulást várnak.
A központi telephely önmagában nem működhet, az ügyfelek kiszolgálásában a trans-o-flex Hungary 95 saját munkatársa és szerződéses partnereinek mintegy kétszáz alkalmazottja vesz részt. A gondjaikra bízott küldeményeket 160 kézbesítőjárat juttatja el rendeltetési helyére, 12 belföldi és négy nemzetközi útvonalon.
Az Osztrák Postánál biztosra mehetnek: leányvállalatukkal sikerült megteremteni az alapokat a piaci terjeszkedéshez. A „sógorok” postája azonban 2013-ban nem a trans-o-flex Hungary harcba küldésével próbálja majd megtépázni a Magyar Postát. Az ötven grammnál kisebb küldeményekért egy másik osztrák leány, a Feibra Magyarország száll majd versenybe. A súlycsoport a lehető legkisebb, nemzeti postánk alighanem mégis kemény pofonokra számíthat.