Ötmilliárd dollárt fizet a Microsoft a Nokiáért

Ötmilliárd dollárt ér a Nokia telefon-üzletága: ennyiért veszi meg a redmondi Microsoft a finn mobiltelefon-óriást. Vajon mire megy vele? Jönnek a Microsoft mobilok?

Felvásárolja a Microsoft a Nokia készülék-üzletágát – jelentette be a két vállalat. A Microsoft 3,79 milliárd euróért vásárolja meg a céget, valamint további 1,65 milliárd eurót fizet a szabadalmakért. A tranzakciót magyar idő szerint ma hajnalban jelentették be, s bár nem volt teljesen váratlan, az adásvétel mégis meglepte a piacot.

A Nokia központja Espooban
The headquarters of Finnish mobile phone manufacturer Nokia is pictured in Espoo September 3, 2013. Microsoft Corp on Tuesday said it would buy Nokia's mobile phone business for 5.44 billion euros ($7.2 billion), and the Finnish firm said its CEO, Stephen Elop, would join Microsoft when the transaction closed.. REUTERS/Sari Gustafsson/Lehtikuva (FINLAND - Tags: BUSINESS TELECOMS) NO THIRD PARTY SALES. NOT FOR USE BY REUTERS THIRD PARTY DISTRIBUTORS. FINLAND OUT. NO COMMERCIAL OR EDITORIAL SALES IN FINLAND. THIS PICTURE WAS PROCESSED BY REUTERS TO ENHANCE QUALITY. AN UNPROCESSED VERSION WILL BE PROVIDED SEPARATELY

A most bejelentett felvásárlás egyébként a távozását a napokban bejelentő Steve Ballmer vezérigazgató szerint is merész lépés. – Egy merész lépést tettünk a jövőbe – egy win-win szituáció az alkalmazottak, a részvényesek és a vásárlók számára is – mondta, ám igyekezett megnyugtatni a HTC, a Samsung és a Huawei vezetőit is, mondván, a partneri viszony a cégeik között továbbra is megmarad, melynek keretében a cégek használják a Windows rendszert.  

A Microsoft nem az egész Nokiát, csak annak egy fontos divízióját veszi meg, méghozzá azt, amely "készülékek és szolgáltatások" néven tavaly a finn óriás bevételeinek felét adta. A tranzakciót követően a Nokia 32 ezer dolgozója kerül a Microsoft-alkalmazottak közé. 

A bejelentés mindenesetre logikus következménye a két cég között eddig lezajlott folyamatoknak, s tárgyalásoknak. A Nokia, miután még 2006–2007 között súlyosan elaludt az okostelefonok fejlesztése terén, pontosabban, piacvezetőként teljesen más irányba indult el, mint a piacra akkor betörő Apple, 2007-ben, amikor a Google vezetésével megalakult egy közös szövetség az Android fejlesztésére, akkor sem tért le a Symbian operációs rendszerrel fémjelzett útról; noha a cég legújabb fejlesztéseit már érték kritikák akkor is.

Amikor az Apple és az Android okostelefon-koncepciójának sikere bebizonyosodott a piacon is, a Nokia még mindig némi hezitálással indult el ezen ez úton, végül az hozta meg az áttörést, hogy stratégiai szövetségre léptek a Microsofttal, amely a világ vezető szoftvergyártójaként egészen 2008-ig nem vett tudomást az okostelefonok térnyeréséről. Végül a két cég között 2011-ben jött létre egy stratégiai megállapodás, azt követően, hogy a Microsoft 2010-ben bemutatta a Windows Phone koncepciót, ám mivel a platform és a modell nem aratott osztatlan sikert a felhasználók körében, a Samsung és az LG, amelyek az első készülékeket gyártották, kihátráltak a rendszer mögül.

A Microsoftnak olyan szövetségesre volt szüksége, amelynek megvannak a mobiltelefonok értékesítéséhez szükséges üzleti csatornái, gyártási tapasztalatai, komoly márkaneve is van, s nyitott is azokra az elvekre, amelyet a redmondiak akkor beharangoztak: ennek lényege az volt, hogy a Microsoft a szoftverfejlesztést nem adja ki a saját kezéből, viszont komoly hardverkövetelményeket ír elő annak érdekében, hogy minden megfelelően működjön, és a minőség megfeleljen az üzleti felhasználók igényeinek. Ennek volt eredménye a Nokia Lumia sorozat és a Microsoft–Nokia együttműködés. Nem sokkal ezt követően bejelentették, hogy a Nokia már csak limitált ideig támogatja az általa fejlesztett Symbian platformot. (Ez a limitált idő még ma is tart.)

A Nokia időközben veszteségbe is fordult, ma újra képes nyereséget termelni, de mint cég, komoly strukturális problémákkal küzd, s erős pozícióit a fejlődő piacokon eladott töménytelen mennyiségű, olcsó, de nagy profittartalmú nem okos készüléknek köszönheti. Elemzők szerint a finn cég felvásárlása rontja a Microsoft magas profit marginjait, ugyanakkor – közép- és hosszú távon is – a Microsoftnak szüksége van saját mobildivízióra, amit olcsóbb megvenni, mintsem a nulláról felépíteni.

Úgy tűnik, a redmondiaknak az együttműködés már nem elég, "házon belül" szeretnék tudni a hardvergyártást is. Ez rímel az Apple stratégiájára, amely a hardvergyártás mellett sokkal fontosabb tevékenységként felerészt maga végzi a szoftverfejlesztést és szigorúan kontrollálja az alkalmazásfejlesztést is. Ennek köszönhetően egyedi felhasználói élményt tudnak nyújtani, ám pont mostanában jut el a verseny oda, hogy az elemzők a legújabb Android rendszert immár felhasználói élményben is egy szinten emlegetik az Apple iOS oprendszerével. Pont az alkalmazásfejlesztők fogalmazzák meg azt a kritikát, hogy rugalmatlan az alkalmazások jóváhagyása, ezért akadályozza annak az üzleti szegmensnek a fejlődését, ami az alkalmazásokra épül.

Ebben a szituációban, kvázi az iOS–Android versenyt figyelve léphet okosat, vagy akár stratégiailag elhibázottat is a Microsoft, immár a Nokiát a berkein belül tudva. A jó döntésekre szükség van, mert az eddigi, a partnerségben végrehajtott erőfeszítések nem hozták meg a várt sikert: a Nokia a második negyedévben 7,4 millió Lumia-telefont értékesített, ami 32 százalékos növekedést jelent az előző negyedévhez képest, ugyanakkor nagyon kis része, alig több, mint három százaléka a 225 milliós globális értékesítésnek. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.