Ötéves terv: egyszer korszerű lesz a vasút a Balatonnál
A Balaton déli partján a Balatonaliga és Balatonszentgyörgy közötti vasúti pálya korszerűsítését készíti elő a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Az előkészítési projekt másik részeként átfogó megvalósíthatósági tanulmány készül a Balaton körüli és a kapcsolódó vasútvonalak jövőbeni hasznosíthatóságáról, fejleszthetőségéről, az állomások és megállóhelyek korszerűsítésének módjáról.
Az előzetes tervek szerint a déli parti vasúti pálya felújítása mellett átépítik a felsővezeték-rendszert és a biztosítóberendezéseket, valamint felújítják a gyalogos és közúti átjárókat. A közút-vasút szintbeni kereszteződések egy része teljesen átépül, a legveszélyesebb, nagy forgalmú helyeken külön szintű alul- vagy felüljárók létesülnek. A felújítás munkálatokhoz kapcsolódó engedélyezési és tendertervek kidolgozására kiírt közbeszerzési pályázat az idén május 14-én megjelent. A pályázatok beadásának határideje június 30., az eredményhirdetés tervezett időpontja július 29.
A tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a kevésbé beépített helyeken vezető pályaszakaszokon a sebesség a jelenlegi óránkénti 100 kilométerről 120 kilométerre növekszik, a többi szakaszon marad a jelenlegi 100 kilométeres óránkénti sebesség. Az előkészítési munkák részeként először az engedélyezési tervek készülnek el, amelyek alapján az építési engedélyezési eljárás lebonyolítható, ezt követően készülhetnek el a tendertervek. A beruházás kivitelezése legkorábban 2013 második felében indulhat el. Azaz, a korszerűsítések befejezésére 5-6 évnél korábban esély sincs.
A tanulmány a Balaton tágabb környezetének vasúti közlekedését is vizsgálja majd, felméri a Győrtől Veszprémen át Kaposvárig, illetve a nyugati országhatártól (Szombathely, illetve Zalaegerszeg) Székesfehérvárig terjedő terület Balaton felé irányuló vasútvonalainak szerepét is. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére vonatkozó közbeszerzési pályázat kiírása május 24-én jelent meg. A pályázatok beadásának határideje július 7., az eredményhirdetés tervezett időpontja augusztus 5.
A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KözOP) keretén belül csaknem nettó egymilliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az EU Kohéziós Alapjából fedezik.