Ötéves terv: egyszer korszerű lesz a vasút a Balatonnál

Egymilliárd forintot költ a Balaton térségi vasúthálózat fejlesztésének előkészítésére a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő. A vasúti közlekedés színvonalának javulására azonban még sokat kell várni. Az építési munkák 2013-ban kezdődhetnek meg, befejezésükhöz pedig újabb évek kellenek majd.

A Balaton déli partján a Balatonaliga és Balatonszentgyörgy közötti vasúti pálya korszerűsítését készíti elő a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Az előkészítési projekt másik részeként átfogó megvalósíthatósági tanulmány készül a Balaton körüli és a kapcsolódó vasútvonalak jövőbeni hasznosíthatóságáról, fejleszthetőségéről, az állomások és megállóhelyek korszerűsítésének módjáról.

Az előzetes tervek szerint a déli parti vasúti pálya felújítása mellett átépítik a felsővezeték-rendszert és a biztosítóberendezéseket, valamint felújítják a gyalogos és közúti átjárókat. A közút-vasút szintbeni kereszteződések egy része teljesen átépül, a legveszélyesebb, nagy forgalmú helyeken külön szintű alul- vagy felüljárók létesülnek. A felújítás munkálatokhoz kapcsolódó engedélyezési és tendertervek kidolgozására kiírt közbeszerzési pályázat az idén május 14-én megjelent. A pályázatok beadásának határideje június 30., az eredményhirdetés tervezett időpontja július 29.

A tervezett rekonstrukciós munkálatok eredményként a kevésbé beépített helyeken vezető pályaszakaszokon a sebesség a jelenlegi óránkénti 100 kilométerről 120 kilométerre növekszik, a többi szakaszon marad a jelenlegi 100 kilométeres óránkénti sebesség. Az előkészítési munkák részeként először az engedélyezési tervek készülnek el, amelyek alapján az építési engedélyezési eljárás lebonyolítható, ezt követően készülhetnek el a tendertervek. A beruházás kivitelezése legkorábban 2013 második felében indulhat el. Azaz, a korszerűsítések befejezésére 5-6 évnél korábban esély sincs.

A tanulmány a Balaton tágabb környezetének vasúti közlekedését is vizsgálja majd, felméri a Győrtől Veszprémen át Kaposvárig, illetve a nyugati országhatártól (Szombathely, illetve Zalaegerszeg) Székesfehérvárig terjedő terület Balaton felé irányuló vasútvonalainak szerepét is. A megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére vonatkozó közbeszerzési pályázat kiírása május 24-én jelent meg. A pályázatok beadásának határideje július 7., az eredményhirdetés tervezett időpontja augusztus 5.

A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KözOP) keretén belül csaknem nettó egymilliárd forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka hazai forrás, 85 százalékát pedig az EU Kohéziós Alapjából fedezik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.