Öt évre aláírtak a MÁV-nak. Fellegi leszerződött a vasúttal

Leszerződött a MÁV-val az állam: a következő öt évben a nemzeti vasúttársaság feladata a nyílt hozzáférésű vasútvonalak működtetése. A finanszírozás a költségvetés dolga. Az idei forrásokat a vasút kötvénykibocsátással teremtheti elő. Vagyis már most sem az állam fizet.

Fellegi Tamás öt évre aláírt a MÁV-nak. A fejlesztési tárca vezetője az állami vasút pályaműködtetési szerződését látta el kézjegyével. Ami egyszerre lehetett "öröm" és szerény kárpótlás Szarvas Ferencnek. A MÁV elnök-vezérigazgatója ugyanis úgy egy hónapja, a vasutasnapon még azt hallotta: a költségvetés 300 milliárd forint hiteltől szabadítja meg vállalatát. Egyre valószínűbb azonban, hogy a szanálás ígérete nem úgy teljesül, ahogy mondták. Kérdés, hogy a most aláírt szerződést valójában kőbe vésték-e?

A szerződés aláírásával a MÁV történetében elvben legalább részlegesen lezárult a kormányzat pénzügyi trükközéseinek sok éve tartó időszaka. A dokumentum alapján a társaság a kormány által meghatározott vasútvonalak öt éves működtetésére kapott megbízást, munkájáért cserébe pedig bevételekkel nem fedezett, indokolt költségeit a költségvetés megtéríti. Vagy, ha erre akkor a központi kasszában éppen nincs pénz, a vasút számolhat az állami kezességvállalásra a finanszírozatlan költségeit fedező hitelekre. Így kezdetnek például mindjárt az idén arra a kezességre, amit kormány múlt heti döntése alapján kibocsátható 35 milliárd forintnyi kötvényre kaphat.

Más kérdés, hogy a költségvetésnek később meglehetős teherré válhat a MÁV pályavasúti kiadásainak kötelező pénzelése. Kibúvó azonban nem lesz. Hacsak azt nem kezdi firtatni a kormányzat, hogy a társaság, hogyan végezte el a rá bízott feladatokat. Mert elképzelhető, hogy ha mondjuk a szerződés öt évente esedékes felülvizsgálatakor, a társaságra "rá lehet húzni" a nem megfelelő minőségű, vagy mennyiségű teljesítés vádját, akkor a pénz is kevesebb lehet.

Mindenesetre a fejlesztési tárcánál elismerik: a pályaműködtetési szerződés megkötése évek óta esedékes volt. Erre azonban mindeddig egyetlen kormány sem szánta rá magát - "az ágazatot évtizedek óta egyszerre jellemzi az alulfinanszírozottság és a pazarlás". A szaktárca közleménye szerint, a most aláírt szerződés nyomán "a MÁV történetében első alkalommal számolhat hosszabb távra szóló állami vállalásokkal". A pályaműködtetési szerződés aláírásával a kormány hazai és uniós jogszabályi kötelezettségeket is teljesít.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.