Svédcsavart dob az amerikai autóipar

A Fordnak 9, a General Motorsnak 12, a Chryslernek 7,5 milliárd milliárd dollárra van szüksége a túléléshez, ám az kérdéses, hogy ebből Washington mennyit vállal magára. Az biztos viszont, hogy az amerikaiak kivonulnak Svédországból.

A Ford a Volvo, a General Motors pedig a Saab eladásával igyekszik friss pénzforráshoz jutni, ugyanis az amerikai államtól remélt segélycsomag sorsa felettébb bizonytalan. Svédországból tehát kivonulnak az amerikaiak. A General Motors távozási szándékát megerősítette Frederick Henderson, a GM alelnöke a stockholmi rádiónak adott szerdai nyilatkozatában. Elmondta, hogy a GM a lehető leggyorsabb megoldáson munkálkodik. A Saab eladása a lehetséges megoldások egyike - tette hozzá.

A GM 1990-ben vásárolt részesedést a Saabból, és 2000 óta a svéd vállalat kizárólagos tulajdonosa. Több más autómárkával is rendelkezik, övé az Opel, a Saab, a Vauxhall és a Chevrolet. A legjelentősebb márka, az Opel egyedül Németországban több mint 26 ezer munkavállalót foglalkoztat.

Az Opel nemrégiben mintegy egymilliárd dolláros garancia vállalását kérte a német kormánytól, hogy biztosítani tudja finanszírozását az anyavállalat csődjének esetére.
Az ugyancsak gondokkal küszködő Ford autóipari konszern szintén eladásra kínálta fel svédországi leányvállalatát, a Volvót.

A második legnagyobb amerikai autógyár kedden közölte, hogy novemberi eladásai 31 százalékkal zuhantak; a szövetségi kölcsönért folyamodó detroiti hármak aznap terjesztették elő a washingtoni kongresszusban átszervezési terveiket.

A Ford pénzügyi helyzete a legerősebb a három vezető amerikai autógyár, a detroiti központú Nagy Hármak közül. A Ford - amely 9 milliárd dolláros központi segítséget vár - a csökkenő forgalom alapján 2009 első negyedévében észak-amerikai termelését 38 százalékkal csökkenti az idei év hasonló periódusához képest.

- Az amerikai gazdaság tovább gyengül, és az autóeladások ezt tükrözik - közölte Jim Farley, a Ford marketingfőnöke. A cég főbb márkáinak forgalma 30 százalékkal esett novemberben, a svéd luxusmárka, a Volvo eladásai 47 százalékkal zuhantak. Utóbbin a Ford túl akar adni. A Ford szerint az amerikai autóértékesítések az előző hónapban körülbelül 35 százalékkal csökkentek.

Alan Mulally, a Ford és Rick Wagoner, a legnagyobb autógyártó, a General Motors vezérigazgatója közleményben tudatta: egy évig egydolláros fizetésért fognak dolgozni, ha az adófizetők pénzéből hitelt folyósítanak vállalatuknak.

Egyes hírek szerint Mulally és Wagoner is autóval érkezett Washingtonba, ahol meg akarják győzni a kongresszust a Detroitnak nyújtandó hitelről. A michigani városból Washingtonig 526 mérföldön át Mulally állítólag egy benzines-elektromos meghajtású Chevrolet Malibu hibrid szedánt vezetett. Az autós megérkezésnek jelképes üzenete van, a gyárak vezetőit előző havi kongresszusi meghallgatásuk után ugyanis éles bírálatok érték, amiért vállalati repülőgépeiken utaztak a fővárosba, hogy 25 milliárd dolláros áthidaló kölcsönt kérjenek csőd szélére került vállalataiknak.

Az amerikai autóipart évtizedek óta a legsúlyosabb válság fenyegeti. A befagyott hitelek miatt a cégek készpénztartalékai vészesen csökkennek, a GM és a Chrysler közölte, hogy az összeomlás küszöbén vannak.

A vezérigazgatók októberi washingtoni meghallgatásán Nancy Pelosi házelnök és Harry Reid, a szenátus demokrata többségi frakciójának vezetője egyebek mellett közölte: a cégeknek átszervezési tervet kell készíteni, meg kell kurtítaniuk a pazarló vezetői fizetéseket és garanciát kell adniuk, hogy az adófizetők által finanszírozott hiteleket visszatérítik.

Alan Mulally, a Ford első embere kedden közölte: tervükben szerepel, hogy a cég összes vezetőségi tagjának 2009-es prémiumait és az észak-amerikai munkások fizetésemeléseit is törlik. A Ford ezenkívül közölte: felgyorsítja az energiatakarékos autók fejlesztését. A cég úgy tájékoztatott, hogy szövetségi segítség nélkül a következő évet még átvészelik.

Nem úgy a General Motors: 12 milliárd dolláros szövetségi hitelt kér, hogy jövő év végéig ki tudja húzni, de ebből 4 milliárdot "feltétlenül meg kell kapnia" még e hónap végéig, különben összeomlás fenyegeti. Ha az amerikai autópiac évi 12 millió jármű értékesítése körül stabilizálódik, akkor ennyi pénz elég, de ha jövőre akár csak 10,5 millióra csökken, akkor további 6 milliárd dolláros napi forgótőke-finanszírozási hitelkeretre is igényt tart a General Motors. A General Motors a törlesztést 2012 végéig ígéri.

Ugyancsak 2012-ig vállalja, hogy létszámát 65-75 ezer főre csökkenti, vagyis legkevesebb 31 500 állást szüntetne meg az ideihez képest. A General Motors 2004-ben még több mint 167 ezer embert foglalkoztatott az Egyesült Államokban. A csoport vezetői úgy vélik, az átszervezés - egyebek közt 2,9 milliárd dolláros beruházás környezetbarát járművek fejlesztésébe - is csak akkor lesz sikeres, ha az amerikai autópiac felvevőképessége visszaemelkedik évi 12,5-13 millió járműre. A válság előtt évente 16-17 millió autó talált gazdára az Egyesült Államokban. A General Motors eladásai novemberben 41 százalékkal csökkentek az egy évvel korábbihoz képest.

A Chrysler szintén azt állítja, hogy állami segítség nélkül nem éli túl a mostani bonyodalmakat. Hiteligényét 7,5 milliárd dollárra tartja, cserébe 12 ezer állás megszüntetését ígéri, és pozitív üzemi eredményt már jövőre. Amerikai eladásai novemberben 47 százalékkal maradtak el az egy évvel korábbitól.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.