Uniós pénzből kötik össze az utakat
Még nem tudni, mikor indulnak a budapesti repülőtéren létesítendő multimodális logisztikai központ munkái, de arról, hogy igényelhető rá uniós pénz, nyáron döntött a kormány. Fónagy János államtitkár a napokban ismételten leszögezte, kiemelten fontos, hogy a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret bekapcsolják az országos vasúti hálózatba. Ez az utasoknak is számít, de az áruforgalom szempontjából egyenesen létkérdés.
El is kell vinni a szállítmányt Kovács Bence / Archív |
Az utóbbi időben jelentősen nőtt az áruforgalom Budapesten, a repülőtér üzemeltetője további beruházásokat is tervez, ám mindennek csak akkor van értelme, ha a repülőtér mellett van logisztikai platform, amelynek segítségével közúti és vasúti áruforgalom is befuthat a légikikötőbe. Általában ezek fejlesztése igen drága, de azontúl, hogy növeli a repterek forgalmát, javítja az ország iparának és kereskedelmének versenyképességét, munkahelyeket teremt.
A multimodális (vagyis a légi, közúti, vasúti és áruforgalom találkozására felépített) csomópontok fejlesztése elkerülhetetlenné teszi a központok környékén a közutak és a vasút áteresztőképességének növelését, különben nem éri el a célját, sőt szélsőséges esetben a környék forgalmát is megterheli. Vagyis a magán- és a közpénzből finanszírozott fejlesztéseknek kéz a kézben kell járniuk ilyen beruházás esetén. Így történik Debrecenben, ahol a repülőtér üzemeltetője, a Xanga cégcsoport és a város együttműködik.