Összecsapnak a huszonhetek a klímacsomagról

Nemzetközi tekintélyét veszti az EU, ha nem tud megállapodni az éghajlat-változást kordában tartani hivatott csomagról a kiotói egyezmény megújítása előtt, de sok ország és sok cég úgy érzi, még több pénzt veszít, ha az uniós elképzelések megvalósulnak.

Hajnalig tartó vitára, esetleg akár újabb decemberi csúcstalálkozóra is számítani lehet, annyira távolinak látszanak egyelőre az álláspontok. Az állam- és kormányfők csütörtökön kezdik a szokásos évzáró tanácskozást, amelynek most igazán egy nagy megosztó témája van: a klímacsomag. Az ódzkodók a pénzügyi és gazdasági válságra hivatkoznak, a Bizottság azzal érvel, hogy a globális felmelegedés nincs tekintettel a tagországok és a cégek helyzetére, a mai visszakozás holnapra megháromszorozza a klímavédelmi költségeket. A környezetvédők rossz alkutól félnek.

Az EU még 2007-ben határozta el, hogy 2020-ra 20 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást, 20 százalékra növeli a megújuló erőforrások arányát, s 20 százalékkal növeli az energiafelhasználás hatékonyságát.

Igazi vita az első vállalás teljesítésének részleteiről bontakozik ki. A másik kettőben lényegében már megegyeztek. A kibocsátáscsökkentés azonban nagy falat. A Bizottság év eleji javaslataira épülő csomag a karbonkereskedelmi rendszer – a tisztább eladja szennyezési „engedélyét”, kvótáját a piszkolóbbnak - szigorítását szorgalmazza. Az erőművek és a nehézipari cégek 2013-tól  már nem kapnák ingyen a kvótákat, vagyis elvileg érdekük lenne a széndioxid kieresztése ellen mihamarabb fellépniük, de inkább tiltakoznak: tönkremennek, nem győzik a nemzetközi versenyt, elviszik a munkahelyeket máshova, hirtelen megdrágul majd az áram a fogyasztóknak.

A német kormány élesen szembeszáll az uniós törekvéssel, s ipara védelmében csak nagyon fokozatos bevezetést kíván. A lengyelek azt mondják, náluk a szénerőművek állítják elő az elektromos áram zömét, hogyan tudnának már 2013-tól fizetni a szennyezésért.

Magyarország, és sok más kelet-európai új tag, azzal érvel, hogy a bizottsági előterjesztés nem veszi figyelembe az 1990 utáni nagy kibocsátáscsökkentési időszakot, amikor a nehézipar összeomlott, illetve korszerűsödött, holott az EU csak azért tudta nagyjából teljesíteni a kiotói vállalását, mert a közép-európaiak ehhez nagymértékben hozzájárultak. A magyar kibocsátás 1990 és 2005 között 30 százalékkal esett vissza, miközben Portugália és Spanyolország például ennyivel növelte a szennyezést, ahogy felzárkózott.

A Bizottság azonban bázisévnek 2005-öt jelölte meg, vagyis Magyarországtól további nagy erőfeszítéseket követel. Ez elfogadható lenne talán, ha a karbonkereskedelemből befolyó pénznek a tervezettnél nagyobb részét visszaosztanák a szegényebb országoknak, ha csak fokozatosan vezetnék be a kvóták árverését. S ha a karbonkereskedelmen kívül eső szektorok – mezőgazdaság, közlekedés, háztartások, szolgáltatások - esetében is bevezetnék a kereskedést. Olajos Péter néppárti magyar európai parlamenti képviselő szerint 2013-20 között ez 200-400 milliárd forint bevételt  eredményezhetne.

A csomag része a széndioxid befogás és tárolás ösztönzése is, erre az unió 12 milliárd eurót költene, de Hegyi Gyula szocialista EP-képviselő szerint a drága és veszélyes technológia még nem bizonyított, ráadásul nem ösztönöz a kibocsátás mérséklésére azzal, hogy a szennyező anyagot nem engedi a levegőbe jutni, hanem csapdába ejti és a föld alá préseli. Ám mint Mosonyi György, a Mol vezérigazgatója kedd este Brüsszelben elmondta, cége érdekelt abban, hogy bekapcsolódjék ebbe az európai programba. Magyarországnak az is kedvezne ugyanakkor, ha az erdősítés, mint hagyományos széndioxid befogó módszer, bekerülne a finanszírozott tervbe.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.