Orra bukott az óraexport
A Svájci Óragyártók Szövetsége 8,9 százalékos májusi visszaesést és 1,71 milliárd frankos bevételt regisztrált. Az első öt hónap eredménye azért nem ennyire elkeserítő, a forgalom csupán 0,3 százalékkal zsugorodott az egy évvel korábbihoz képest. A frank az euróval szemben új csúcsra erősödött, a forinthoz képest pedig a háromszázas szintnél vert tanyát, igaz a felvevőpiac méretét szemlélve a magyar porszemnyi nagyságú.
Az Apple Watch viszont komoly fejfájást okoz a svájciak számára, főként amiatt, hogy már eddig is rengeteg vásárlót hódított el tőlük, pedig forgalmazása számos nagy piacon – így Svájcban – csak a jövő héten kezdődik. Az órakereskedők már előre felkészültek erre, eleve kevesebb megrendelést adtak fel, nehogy a nyakukon maradjon az áru.
Az Egyesült Államokban 14 százalékos volt a svájci kronométerek iránti kereslet csökkenése, de a jómódú kínai vásárlók által kedvelt Hongkongban is négy százalékkal kevesebb karórát kellett szállítani. Az amerikai visszaesésben a Bloomberg elemzői szerint az is közrejátszhatott, hogy a túl erős dollár távol tartja Amerikától a tehetősebb ázsiai turistákat, akik inkább a gyenge euró előnyeit kihasználva Európába ruccannak át, és itt veszik meg a nélkülözhetetlen szuvenírek közé sorolt svájci órákat.
A gyártók árkedvezményekkel reagálnak a megcsappant keresletre, a Cartier márkát birtokló Cie. Financiere Richemont SA a dollárral fizető piacokon írta át az árcédulákat, míg a TAG Heuert a portfoliójában tudó LVMH luxusipari óriáscég a hongkongi árakat mérsékelte 13 százalékkal.