Máris megoldódott a mini-olajválságunk
A magyar kormány információi szerint az orosz és az ukrán fél máris megállapodást kötött a Magyarországot is ellátó Barátság kőolajvezeték januári elzárásával fenyegető pénzügyi vitában - tájékoztatta lapunkat Oláh Lajos, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium államtitkára. Ez meg is történt. Létrejött az elvi megállapodás Ukrajna és Oroszország között az európai fogyasztóknak szánt orosz nyersolaj jövő évi ukrajnai tranzitjáról.
Az erről szóló megállapodás szövegét két napon belül aláírják - jelentette be az orosz energiaügyi minisztérium hétfőn este. Hozzátette: nem várható semmiféle fennakadás a fogyasztók olajellátásában.
Előzőleg telefonon egyeztetett Jurij Prodan, ukrán tüzelő- és energiaügyi miniszter, valamint Szergej Smatko orosz energetikai miniszter - mondta az ukrán tüzelő- és energiaügyi minisztérium szóvivője. Hozzátette: a megállapodás biztosítja az európai fogyasztók hosszú távú és stabil ellátását.
A pozitív végkifejletű történet előzménye, hogy ma reggelre az Európai Unió hivatalosan értesítette Magyarországot, hogy Oroszország tájékoztatása szerint az orosz-ukrán elszámolási viták folytán január elsején akár hazánk irányába is megszünhetnek a Barátság kőolajvezetéken a szállítások - közölte korábban az államtitkár.
Az úgynevezett "korai riasztási rendszert" az EU és Oroszország ez év elején dolgozta ki, annak érdekében, hogy a - sajnos menetrendszerűen jelentkező - orosz-ukrán elszámolási viták okozta európai ellátási gondok esélyéről az érintett uniós országok mihamarabb értesüljenek. A Barátság Kőolajvezeték Ukrajnán keresztül Szlovákiába, Magyarországra és a Cseh Köztársaságba juttatja el az orosz olajat.
Oláh Lajos már délután hangsúlyozta, a korai figyelmeztetés csupán a csapelzárás esélyét jelenti, amiről így remélhettük, hogy esetleg mégis elmarad.
Hangsúlyozta: Magyarországnak több mint 90 - más szakértők szerint több mint 100 - napra elegendő saját stratégiai olajtartalékai vannak. Ezek csak a mostanihoz hasonló ellátási gondok esetén szabadíthatók fel. A finomítást végző Mol pedig az Adria vezetéken bármikor vásárolhat - odáig tengeren érkező - olajszállítmányokat. (A 2007-es, a mostanihoz nagyon hasonló "olajválság" során az is elhagzott, hogy a Molnak több hétre elegendő saját készlete van. Akkor végül alig kellett a stratégiai készletekhez nyúlni.) Hozzáfűzte: ez is bizonyítja a magyar kormány álláspontjának helyességét, amely alapján épp most adták át a hasonló problémák áthidalása érdekében feltöltött stratégiai gáztárolót is.
A szaktárca közleménye szerint az orosz hatóságok a „Korai Előrejelző Rendszeren" keresztül tájékoztatták az Európai Bizottságot arról, hogy 2010. január 1-től leállhat az orosz kőolaj Ukrajnán keresztüli szállítása az Európai Unióba.
A hírt a mai napon a Mol üzleti partnere, az orosz szállításokért felelős Transznyefty is megerősítette. Az orosz fél tájékoztatása szerint ennek oka, hogy az ukrajnai szállítást végző Ukrtransznafta módosítani kívánja a kőolajszállítások után a Transznyefty által fizetendő tranzitdíjakat. A szállítás leállítása több tagállamot - Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot - közvetlenül is érinthet.
Magyarország felkészült az energiaszállítások esetleges megszakadására. Nálunk 1993-ban kezdődött meg a biztonsági kőolaj- és kőolajtermék készletek kialakítása. Az Unió, valamint a Nemzetközi Energiaügynökség elvárásaival összhangban a rendelkezésre álló készletek szintje jelenleg meghaladja az ország 90 napi átlagos fogyasztását. Ezt a készletet az üzemanyagárba beépített néhány forintos díjgból alakították ki.
Magyarország Horvátország felől, az Adria vezetéken keresztül is ellátható, így - különösen a rendelkezésre álló stratégiai tartalékok fényében - az orosz-ukrán viszony esetleges kiéleződése esetén sem kell fennakadásokra számítani az ország kőolajellátásában - szögezi le a tárca is.
A kormány kiemelt figyelmet fordít az ország energiaellátásának biztosítására, folyamatosan figyelemmel kíséri a kialakult helyzetet, valamint a szükséges és szokásos diplomáciai lépéseket megtette.
A kőolajszállítások esetleges leállítása kapcsán leginkább érintett tagállamok helyzetének felmérése, a szükséges intézkedések meghatározása, valamint a közös álláspont kialakítása érdekében Magyarország kezdeményezte, hogy január elején a V4 országok magas szintű energetikai találkozójára kerüljön sor Budapesten.
A Mol délutáni közleménye szerint az olajtársaság a mai napon hivatalos tájékoztatást kapott a Transznyefttől: az Ukrtransznaftával fennálló tranzitvitájuk miatt január 1-től leállhatnak a kőolajszállítások Szlovákia, Csehország és Magyarország irányába.
A kőolajszállítás megállításának valószínűségéről értesítetté a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumot is.
A Mol felkészült a helyzet kezelésére: az Ukrajna felől érkező Barátság vezeték esetleges leállását követően az Adria vezeték megfordítása és folyamatos üzemű importba állítása az elsődleges feladat, mely mintegy 25-30 napot vesz igénybe.
A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetség (MSZKSZ) stratégiai készlete elegendő az ország 90 napi átlagos fogyasztásának fedezésére - teszik hozzá.
Az orosz-ukrán viszony esetleges kiéleződése során sincs veszélyben az ország ellátás-biztonsága - szögezi le a Mol.
Az MTI kora délutáni jelentése szerint Oroszország ma hivatalosan értesítette az Európai Uniót, az pedig Szlovákiát az olajszállítás esetleges leállásáról a Barátság Kőolajvezetéken a tisztázatlan orosz-ukrán olajtranzit vita miatt - közölte az Európai Unió Bizottsága.
Robert Fico szlovák miniszterelnök hétfőn kora délután összehívta a szlovák nemzetbiztonsági tanács rendkívüli ülését - tudatta egy Pozsonyban kiadott szlovák kormányközlemény. Az ülést követően sajtótájékoztatót tartanak.
Egy EU-forrás szerint elegendő olajtartalékkal rendelkeznek az olajszállítás esetleges fennakadása miatt érintett országok. Nincs azonnali aggodalomra ok a fogyasztók és az üzleti szféra energiaellátását illetően - tette hozzá a forrás, aki szerint az EU pozitívan értékeli, hogy működött a korai riasztási rendszer.
Egy korábbi szlovák közlemény szerint "az orosz energiaügyi minisztérium a két ország között fennálló korai riasztási megállapodásnak megfelelően levélben tájékoztatta a szlovák kormányt a három EU-tagállamba irányuló olajszállítás lehetséges leállásáról Oroszország és Ukrajna között az olajtranzit ügyében fennálló rendezetlen kérdések miatt".