Orosz tőkét is hozna az Opelba a Magna
Részben orosz tulajdonba kerülhet az Opel. A kanadai-osztrák üzletember, Frank Stronach autóipari beszállító cége, a Magna ugyanis orosz partnerekkel – a GAZ autógyárral, valamint a Szberbank pénzintézettel összefogva – szállna be a rogyadozó General Motors német leányvállalatába.
Mint az Opel-ügyekben általában jól értesült düsseldorfi lap, a Rheinische Post írta, a Magna és az oroszok ötmilliárd eurót tennének le az asztalra az Opel több mint ötven százalékos tu-lajdonrészéért. A világszerte 80 ezer embert foglalkoztató és mintegy húsz milliárd dolláros árbevételt elkönyvelő Magna a tervek szerint a körbe zárt villámos márkában 19,1, a GAZ-Szberbank kettős viszont 31 százalékhoz jut-na.
A „beszállási tervet” Stronach bizalmasa és a Magna európai fő-nöke, Siegfried Wolf ismertette Karl-Theodor zu Guttenberg német gazdasági miniszterrel. A Magna és orosz partnerei azt ígérik, hogy megtartanák mind a négy németországi Opel-üzemet – írta a Rheinische Post. A lap úgy tudja, hogy a General Motors (GM) mindössze negyven százalékot tar-tana meg magának az Opelban, a fennmaradó alig tíz százalékon a márkakereskedők és az alkalmazottak „osztoznának” Fritz Henderson GM-főnök a detroiti konszern legújabb szanálási terve bemutatásakor azt mondta, hogy teljesen nem fordítanak hátat Európának, az Opelban beérnék kisebbségi tulajdonnal is. Minden-esetre Henderson gyors megoldást akar, május végéig szeretné tető alá hozni az üzletet.
Zu Guttenberg úgy nyilatkozott, hogy még semmi sem dőlt el, a Magna és az oroszok mellett az olasz Fiat szintén versenyben van még az Opelért. A torinói székhelyű autóipari konszernért azonban nem lelelkesednek sem a szakszervezetek, sem a szociáldemokraták. A bajor keresztény-szociális politikus bírálta a Fiattal szemben nyíltan megfogalmazott ellenérzéseket, szerinte az ilyen megnyilvánulások rontják az Opel tárgyalási pozícióit.
A Magna és az orosz partnerek felbukkanása is azt jelzi, hogy egy-re több külföldi befektető érdeklődik a német autógyártók iránt. A négymilliárd eurós megtakarítási programot hirdető Daimlerben márciusban szerzett 9,1 százalékos részesedést az Abu Dzabi államot képviselő Aabar Investments. Abu Dzabi mellett egy másik Öböl-állam, a 6,9 százalékos pakettel rendelkező Kuvait is résztulajdonos a stuttgarti székhelyű autóipari konszernben. Német sajtóértesülések szerint pedig Katar a Volkswagen-főrészvényes Porsche-holdingra vetett szemet, az emirátus pénzügyi szakemberei egy nagyobb részvénycsomag megvásárlását vizsgálják. Olyan hírek is napvilágot láttak, hogy az Opel iránt szintén érdeklődnek arab befektetők.