Orosz-olasz gépek a Malév flottájában?
A le bourget-i Légishow-n Szuhoj (angolul Sukhoi) Superjet 100 típusú, orosz-olasz közös fejlesztésű gépek vásárlásáról írt alá szerződést Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója és Alessandro Franzoni, a Superjet International vezérigazgatója.
Harminc repülőgép megrendeléséről született szándéknyilatkozat, a két vezető között, a világ egyik legfontosabb iparági kiállításán és vásárán, a Párizs melletti Le Bourget-n. A tervezett beszerzés értéke több mint 1 milliárd dollár. Egyelőre nincs további információnk a finanszírozás részleteiről és nem egyértelmű az sem, hogy a légitársaság megvásárolja, vagy lízingeli a repülőgépeket a jövőben. - Keressük a megfelelő finanszírozó partnert, vagy bankot - tért ki udvarisan a finanszírozást firtató újságírói kérdés elől a vezérigazgató.
A 98 utas befogadására alkalmas Superjet 100-as típusú repülőgépek közül az első 2011-re érkezhet meg a légitársaság flottájába. Ezt követően minden évben hat repülőgéppel bővülhet a géppark - mondta Martin Gauss vezérigazgató. Hozzátette, hogy a cég a hosszú távú flotta-átalakítási programjában azzal számol, hogy a légitársaság a következő évtizedben növekedésnek indulhat és a jelenleginél több repülőgépre lesz szüksége. Utóbbi kijelentése azért fontos, mert a Malév jelenleg is mintegy harminc repülőt üzemeltet, s két hete jelentettek be egy nagyszabású flotta-csökkentési programot. Tehát, ha a következő évre várt növekedést is beleszámítjuk, ez a típus akár teljes flottacserét is jelenthet a Malévnál. Igaz, nem azonnal, mert a jelenlegi szállítási ütemezés szerint alsóhangon öt év, mire az összes repülő forgalomba áll.
A Malév lesz a száz személyes, sugárhajtású repülőgéptípust bevezető légitársaság. Ez nagyon fontos pozíció, hiszen általában komoly kedvezményeket jelent a gyártó részéről: egy vadonatúj típus piaci bevezetésekor mindig azt a légitársaságot a legnehezebb megtalálni, amelyik az első üzemeltető. A bevezetés komoly szakmai kihívást jelent majd a Malév - egyébként magsan képzett - műszaki személyzetének és pilótáinak is.
A repülőgép törzsét Szibériában tervezték és ott zajlik az összeszerelés is. A műszerek java része olasz, illetve európai közös fejlesztés. A teljesen új hajtómű francia fejlesztésű, és húsz százalékkal kevesebb alkatrészt tartalmaz, mint egy ma használatos berendezés, s a repülés költségei is alacsonyabbak.
Egy Velence-Moszkva út a gyártó számításai szerint 9580 amerikai dollárba kerül az új géppel, mai üzemanyagárak szerint kalkulálva, míg ma az átlag ugyanerre az útvonalra 11090 dollár. A pilótafülkében majdnem ugyanaz a „fly by wire" rendszer teljesít szolgáltatot, mint amilyen a világ jelenlegi legnagyobb repülőgépében az Airbus A380-asban működik. A Superjet International székhelye Velencében van, a cég az orosz Szuhoj és az olasz Alenia Aeronautica közös vállalata. Utóbbi a patinás Finnmeccanica leányvállalata, amely igen komoly gyártónak számít a repülésben.