Óriási üzlet az alkoholmámor
A kínaiak nem vacakolnak, az egyszerű emberektől a rocksztárokon át a milliomos üzletemberekig mindenkit válogatás nélkül bekasztliznak, ha ittas vezetésen érik. A kínai hatóságok még időben észrevették a motorizáció, az alkoholfogyasztás és a közúti balesetek közötti szerves összefüggést, ezért előrelátásból drasztikusan növelték az ittas vezetők által okozott személyi sérüléssel járó balesetek büntetési tételeit.
Egy év alatt a közúti balesetek száma 36 százalékkal 3,9 millióra növekedett. Az ottani Belügyminisztérium adatai szerint kilencpercenként hal meg valaki az utakon. Ezt abszolút elfogadhatatlannak tartják. Pedig a kínai hatóságok már 2004-ben kötelezővé tették a bukósisak viselését a motorosoknak és előírták a biztonsági öv használatát a vezető és a mellette ülő utas számára. Ám ez nem hozott áttörést.
Az alkoholfogyasztás még ennél is súlyosabb problémát okoz, hiszen csak tavaly 526 ezer ittas vezetőt füleltek le a kínai rendőrök, ami 68 százalékos növekedést jelent egyetlen év alatt. Minden második balesetet ittas vezető okozta. A riasztó statisztikai adatok láttán a pekingi törvényhozás gyorsan cselekedett, s május elsejétől börtönbüntetéssel sújtható bűncselekménnyé nyilvánította az ittas vezetést.
Száz mililiterenként mért nyolcvan milligramos véralkoholszint automatikus szabadságvesztéssel jár, és még jól jár a sofőr, ha nem okoz ebben az állapotában komolyabb személyi sérüléssel járó közúti balesetet. Ha csak normál közüti ellenőrzésen akad fenn, akkor a legfeljebb féléves szabadságvesztés a „jutalma”, az extra bónuszként e mellé járó öt éves jogosítvány bevonás mellett.
A korábbi szabályozás csupán 15 napos elzárást és a jogosítvány háromtól hat hónapig tartó felfüggesztését írta elő a három korsó sörnek megfelelő alkoholmennyiség elfogyasztása utáni lebukás esetére. A drasztikus szigorítást több, nagy port felvert eset után rendelték el a kínai hatóságok.
A súlyosan ittas állapotban okozott halálos baleseteket eddig is keményen büntették, tavaly májusban például a népszerű táncos, Csen Csia életfogytiglani börtönbüntetést kapott amiatt, hogy a piros jelzést figyelmen kívül hagyva autójával belerohant egy személyautóba és egy kisbuszba egy 35 éves férfi és hat éves kislánya halálát okozva ezzel. Halmazati büntetésként 600 dolláros kártérítést is fizetnie kellett az áldozatok családtagjai számára.
Hao Hsziao-szong, a helyi Megasztár egyik döntnöke sem menekülthetett az igazságszolgáltatás elől: hat hónapos elzárásra és 120 ezer forintnak megfelelő pénzbüntetésre ítélték egy négyszereplős karambol okozójaként, szerencséjére a baleset áldozatai csak könnyebb sérülést szenvedtek. Hao véralkoholszintje a megengedett háromszorosa volt.
A szigorítások bevezetése után a pekingi és a sanghaji rendőrhatóságok útzárral egybekötött alkoholszondás ellenőrzésekkel adtak nyomatékot a balesetek számának csökkentését előíró rendelkezéseknek. Ennek eredményeképpen Pekingben például az ittas vezetők száma egy hónap leforgása alatt 81 százalékkal (!) csökkent, igaz arra a méltán megfogalmazódó kérdésre nem adott értékelhető választ a Pekingi Közlekedési Hatóság, hogy az ellenőrzéseken rajtakapott 89 „legálisan” részeg vezetőt vajon miért engedték tovább az utukra.
A szigorításoknak egyértelmű nyertesei a sofőrszolgálatok, amelyek az ügyfeleiket fenyegető szankciók és az ezzel megteremtett új üzleti lehetőségek közepette rögtön áremelésre szánták el magukat. Sőt, emellett megtehették az is, hogy válogattak a kapatos ügyfelek között. Ji Ji-feng, a pekingi Riuju Hszincsen sofőrszolgálat igazgatója szerint a hirtelen jött többlet megrendelés miatt kényszerült erre az általa vezetett, az alkoholos befolyásoltság alatt álló ügyfelek biztonságos hazavitelére szakosodott, harminc sofőrt alkalmazó vállalkozás.
Ji szerint már a belvárosokban bevezetett parkolási díjak is olyan magasak lettek – az áprilisban megduplázodott díjak óránkénti háromszáz forintra nőttek - hogy jobban megéri, ha egy találkozóra érkező üzletember autóját a sofőrszolgálattal viteti haza, s ő maga meg taxival megy később haza, függetlenül az elfogyasztott alkohol mennyiségétől.
A hangzatos nevű, 160 bérsofőrt foglalkoztató Beijing Ben Ao An Da Automobile Driving Service vezetése kifejezetten örül a hatósági szigor bevezetésének, s ettől idei forgalmának hatvan százalékos növekedését várja. Van mire alapoznia.
„Inni pedig muszáj” – vallotta be a Bloomberg riporterének a Wang keresztnéven bemutatkozó üzletkötő, az egyik pekingi távközlési vállalat alkalmazottja. „Munkaköri kötelességem, hogy vállalati patnereimmel időnként iszogassak” – érvelt a 36 éves Wang, aki szerint az üzletmenet szerves részének számít, hogy partnereivel kemény italozások közepette jutnak közös nevezőre az új megrendelések részleteit illetően. Wang hetente legalább egyszer igénybe veszi a bérsofőrök szolgáltatását.
A Beijing Ben 85 ezer forintnyi kiindulási összeget terhet partnerei számlájára, innen vonják le a háromezer forintnyi kiállási díjat és a kilométerpénzt. S hogy kik engedhetik meg maguknak ezt a kínai viszonylatban kiemelkedően magasnak számító összeget?
A válasz kézenfekvő: a helyi bankok és biztosítótársaságok.A szolgáltatás pedig fényes övő elé néz, hiszen amint Li Fang-hsziao, a Kínai Jogi- és Politikatudományok Egyetemének professzora állítja, a kínai társadalmi élet elképzelhetetlen alkoholfogyasztás nélkül. Szerinte a hagyományt adminisztratív eszközökkel eddig hiába próbálták megtörni, a szabadságvesztés talán kellő visszatartó erővel bír majd.