Óriási biznisz lett a garázsvásárlás

Garázsvásárlással és kiadással évi 7-8 százalékos adózott hozamot lehet elérni, nem véletlenül vált a piac slágerévé vidéken és Budapesten egyaránt ez a fajta ingatlan. A 1,5-2,5 millió forintért megvásárolt garázs és parkolóhelyek iránti keresletet a fizetős parkolási zónák terjedése tovább fokozza.

Az OTP Jelzálogbank friss, OTP Garázs Értéktérkép elemzése szerint az elmúlt két évben a budapesti garázs és parkolóhely eladások közel kétharmada a XIII., a XI. a XIV. és a III. kerületben bonyolódott, mégsem ezeken a helyeken, hanem a fővárosban az I. kerületben, a megyeszékhelyek közül pedig Miskolc volt a legdrágább a garázsok tulajdonjoga.

„A garázshelyek befektetési célú vásárlásának nagy előnye, hogy a lakóingatlanokhoz képest jóval olcsóbban lehet hozzájuk jutni, az árukhoz viszonyítva azonban arányaiban magasabb összegért lehet kiadni őket és gyakorlatilag nem amortizálódnak. Emellett számos folyamat abba az irányba hat, ami a garázshelyek árának, illetve bérleti díjának további emelkedését valószínűsíti" – magyarázza Valkó Dávid, az OTP Jelzálogbank ingatlanpiaci vezető elemzője.

Budapesten átlagosan kétmillió forintért lehet garázst vásárolni, miközben Bel-Budán 28-38 ezer, a pesti belvárosban 25-35 ezer, a külsőbb kerületekben Pesten és Budán egyaránt 15-25 ezer forint körül alakul a megszokott teremgarázs bérleti díj.  Ez a lakásbérleti díjakkal összevetve feltűnően jó arány, hiszen egy 10-15 milló forintért vásárolt lakást 40-70 ezer forintért lehet kiadni, azaz a befektetés hozama jóval szerényebb. (Nem beszélve a rosszhiszemű, nem fizető, kiköltözni nem akaró albérlő, illetve lakásbérlő veszélyeiről, akit még bírósági úton is csak több év alatt lehet az ingatlan elhagyására bírni.)

A belvárosi részeken a szemfüles tulajdonosok sokszor úgy is ki tudják adni a garázshelyeket, hogy éjszakára, illetve hétvégére a környéken lakó, míg napközben, például 9-18 között az ott dolgozó bérlő használja. A két bérleti díj így együtt jóval magasabb lehet, igaz, ez a megoldás már több intéznivalóval jár.

A már eleve drágább belváros környéki garázsoknál még olcsóbban lehet a külsőbb kerületekben vásárolni, az ingatlanpiaci elemző elsősorban az M2-es Örs vezér téri és a M4-es metró dél-budai végállomásának környékén vár keresletélénkülést, mivel a napokban döntött úgy a X. majd a XIV. kerületi, és legújabban a XI. kerületi önkormányzat, hogy a térségben parkolási díjat fognak szedni. Emiatt sok ingázónak érheti meg inkább bérelni vagy vásárolni fedett, őrzött parkolóhelyet, mint fizetni az utcán parkolásért, vagy sokkal több pénzért a belvárosban biztosítani helyet a gépjárműnek – sorolja az érveket Valkó Dávid.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal összes garázs- és parkoló típust együtt tartalmazó tranzakciós adatbázisán alapuló OTP Garázs Értéktérkép elemzése szerint a legdrágábbnak az I. kerület bizonyult, ahol 2,9 millió forint volt az elmúlt két évben értékesített garázshelyek átlagára. Ezt követi a II. kerület 2,5 milliós, a VII. és XII. kerület 2,3 milliós, illetve a VI. kerület 2,2 milliós átlagárral.

A legolcsóbban a XVIII. kerületben lehetett garázst venni, ahol 0,8 millió forint volt az elmúlt két évben értékesített parkolóhelyek átlagára. A fővárosi garázspiac nagyon koncentrált, a forgalom közel kétharmada a XIII., a XI. a XIV. és a III. kerületben bonyolódott 2012-ben és 2013-ban. A megyeszékhelyek közül ebben a periódusban Debrecenben és Szegeden volt a legtöbb garázsértékesítés – itt 1,6 millió forint volt az átlagár. A legmagasabb áron, átlagosan 1,7 millió forintért, Miskolcon keltek el a parkolóhelyek – tájékoztatott  az OTP Jelzálogbank ingatlanpiaci vezető elemzője.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.