Óriásfúzió készül a légi közlekedésben

A világ legnagyobb légitársasága jöhet létre hamarosan az American Airlines és a US Airways fúziójából. Lapértesülések szerint a két cég igazgatósága szerdán hozza meg döntését az ügyben, és csütörtökön már be is jelenthetik az amerikai légi közlekedés konszolidációs folyamatának legújabb állomását.

A két cég együtt 1530 repülővel rendelkezik és 6428 járatot üzemeltet. Éves forgalmuk 38,7 milliárd dollár volt tavaly, ez a magyar össztermék (GDP) csaknem 30 százalékával egyenlő, s ha nem is sokkal, de megelőznék ezzel a United Airlinest és a Delta Air Linest. A fúzióról szóló hírek 2011 novembere óta – amikor is az American csődvédelembe menekült – kisebb-nagyobb rendszerességgel felbukkantak.

US Airways és American Airlines gépek parkolnak egymás közelében a virginiai Arlington repülőterén. Anyacégeik fúziója most már kész ténynek tekinthető
A view of two US Airways Express planes next to an American Airlines plane (background) at the Ronald Reagan Washington National Airport in Arlington County, Virginia, February 10, 2013, as negotiations continue this week between parent companies US Airways Group Inc and AMR Corp on a possible $11 billion merger, creating what would be the world's largest airline. Picture taken February 10, 2013. REUTERS/Mike Theiler (UNITED STATES - Tags: TRANSPORT BUSINESS)

Az American jelenleg is csődgondnoki felügyelet alatt működik, noha azóta már brutális költségcsökkentést hajtottak végre és kiegyeztek a szakszervezetekkel a juttatások mérsékléséről. A részvénycserés egybeolvadástól évi 1,2 milliárd dolláros megtakarítás remélhető, de az ügyletben előbb a bíróság hozzájárulását és a versenyhatóság engedélyét is be kell előbb szerezni.

Ketten együtt sokkal többet tudnak spórolni, mint külön-külön – állítja az AFP-nek nyilatkozó John Thomas, L.E.K. Consulting tanácsadó cég vezetője. A járatok összehangolásával jobb férőhely-kihasználtságot tudnak felmutatni, és a nagyobb gépek beállításával fajlagos üzemeltetési költségeiket is redukálni tudják. Thomas szerint a válság annyiban jót tett a légiközlekedési-iparnak, hogy meggyorsította az amúgy is elkerülhetetlen konszolidációt.

Ez elsősorban fúziók útján valósult meg, emlékezetes, hogy a Delta a Northwest Airlinesszal, a United pedig a Continentallal állt össze. Az iparág kilábalásához a költségcsökkentések mellett a lassú gazdasági fellendülés eredményeként növekvő utasszám és több szolgáltatás fizetőssé tétele is hozzájárult. Thomas itt a csomagfeladást és az étkezést említi első helyen, ezekből ágazati szinten évi 8 milliárd dolláros pluszbevételhez jutottak tavaly az amerikai légitársaságok.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.