Óriásfúzió készül a légi közlekedésben
A két cég együtt 1530 repülővel rendelkezik és 6428 járatot üzemeltet. Éves forgalmuk 38,7 milliárd dollár volt tavaly, ez a magyar össztermék (GDP) csaknem 30 százalékával egyenlő, s ha nem is sokkal, de megelőznék ezzel a United Airlinest és a Delta Air Linest. A fúzióról szóló hírek 2011 novembere óta – amikor is az American csődvédelembe menekült – kisebb-nagyobb rendszerességgel felbukkantak.
Az American jelenleg is csődgondnoki felügyelet alatt működik, noha azóta már brutális költségcsökkentést hajtottak végre és kiegyeztek a szakszervezetekkel a juttatások mérsékléséről. A részvénycserés egybeolvadástól évi 1,2 milliárd dolláros megtakarítás remélhető, de az ügyletben előbb a bíróság hozzájárulását és a versenyhatóság engedélyét is be kell előbb szerezni.
Ketten együtt sokkal többet tudnak spórolni, mint külön-külön – állítja az AFP-nek nyilatkozó John Thomas, L.E.K. Consulting tanácsadó cég vezetője. A járatok összehangolásával jobb férőhely-kihasználtságot tudnak felmutatni, és a nagyobb gépek beállításával fajlagos üzemeltetési költségeiket is redukálni tudják. Thomas szerint a válság annyiban jót tett a légiközlekedési-iparnak, hogy meggyorsította az amúgy is elkerülhetetlen konszolidációt.
Ez elsősorban fúziók útján valósult meg, emlékezetes, hogy a Delta a Northwest Airlinesszal, a United pedig a Continentallal állt össze. Az iparág kilábalásához a költségcsökkentések mellett a lassú gazdasági fellendülés eredményeként növekvő utasszám és több szolgáltatás fizetőssé tétele is hozzájárult. Thomas itt a csomagfeladást és az étkezést említi első helyen, ezekből ágazati szinten évi 8 milliárd dolláros pluszbevételhez jutottak tavaly az amerikai légitársaságok.