Optimista válságkép a Benettonnál
- 155 millió euró nyereséget jelentettek 2008-ra, amiből még osztalékfizetésre is futja. De mit várnak az idei évtől?
- Még durva becslésekbe sem bocsátkozom, mert a válság tény, de hogy meddig tart és milyen súlyos, az messze nem. Nem ülhetünk a babérjainkon. Energiáinkat a hatékonyság növelésére, a költségeink csökkentésére és a fejlesztésekre fordítjuk - utóbbira legalább annyit fogunk idén költeni, mint tavaly.
- De minden bizonnyal optimisták, ha osztalékot fizetnek. Ráadásul most nyitottak egy sor üzletet a régiónkban. Van gyógyírjuk a válságra?
- Koncentrálunk az alaptevékenységünkre: a termelésre és annak a nyereségesen tartására. Hosszú távú vízióm a munka értékének növelése, de mindez persze nem elég. Ami pedig a régiós fejlesztéseket illeti, előre gondolkodunk. Tény, hogy az itteni értékesítés volumene meg sem közelíti fejlettebb piacokét, a növekedés viszont sokkal nagyobb. Ezért fontos, hogy Magyarországon 15 üzletünk van. Noha ezt a régiót speciális okok miatt jobban érinti a válság, mint Európa más részeit, például pénzügyi téren, addig a cégünkre vetítve pontosan ugyanazok a folyamatok zajlottak le itt, mint a fejlett piacokon.
- És mik ezek?
- Szembe kell néznünk azzal, hogy az emberek kevesebbet költenek - a mi boltjainkban is. Ezért tovább kell fejleszteni a minőséget és a vásárlók elégedettségét.
- Közgazdászok kedvelt szlogenje manapság, hogy a válság gyógyírja az innováció. Mit jelent ez a divatiparban?
- A minőségi termékeket és szolgáltatásokat, valamint, mivel a divat egyben életérzés is, megfelelő kommunikációs technikákat.
- Ez azt is jelenti, hogy cégük visszatér a provokatív reklámkampányokhoz, melyek olcsók, de nagy hírverést jelentettek?
- Mindig is máshogy csináltuk, mint a többiek, s ez az idén sem lesz másképp. Hogy egyes akcióink polgárpukkasztóak vagy provokatívak lesznek, nem állíthatom.
- Mit kommunikálhat magáról egy divatcég a válság kapcsán, amikor minden divatra elköltött eurócent öncélúnak és haszontalannak látszik?
- Hogy a vásárlóink nem csak terméket vesznek, hanem hozzájárulnak mindazon társadalmi aktivitáshoz, amit egész évben kifejtünk. Például úgy biztosítunk lehetőséget fiatal építészeknek, hogy ők tervezhették a boltjainkat világszerte. Ezért azt sosem hangsúlyozzuk, hogy milyen jótékonysági akcióink vannak, mert az ilyenek a cég életének szerves részét képezik.
A Benetton csoport számokban
Márkái: United Colors of Benetton, Sisley, Playlife
Hálózat: 120 ország, 6200 üzlet
Árbevétel: 2,1 mrd euró
Profit: (adózás után): 155 millió euró
Osztalék: 28 eurócent, részvényenként