Opel: szabadság, de nem függetlenség
Mindezt Carl-Peter Forster, a General Motors európai főnöke közölte Rüsselsheimben, miután a szakszervezetekkel ismertette a felügyelő bizottság elé vitt Opel szanálási tervet. Az Opel sorsa első számú politikai ügy lett a szuperválasztási évet író Németországban. A nagykoalíciós kormány csak egy reális szanálás terv alapján hajlandó a 80 éve a detroiti óriáshoz tartozó körbe zárt villámos márka anyagi megse-gítésére. Szintén előfeltétel az Opel „függetlensége" - így biztosítva, hogy a német adófizetők pénze biztosan nem Detroitba folyik.
Az Opelnek Forster szerint legalább 3,3 milliárd eurós pénzügyi segítségre van szüksége a talpon maradáshoz, a hiteleket 2014-2015-ig fizetnék vissza. A csőd szélén imbolygó anyacég, a General Motors a 2008-as évet 30,9 milliárd dolláros veszteséggel zárta.
A megmentési terv értelmében az Opelt egy európai részvénytársasággá alakítanák, amelyben a GM mellett a dolgozók, autókereskedők, valamint befektetők is beszállhatnak. Az utóbbiak 25-49 százalékos részesedéshez juthatnak. A teljes kivásárlás a GM-ből - ahogy azt Németországban egyes politikusok, illetve szakszervezeti vezetők követelik - több okból is kivitelezhetetlen. Az Opel összes szabadalma a GM tulajdonában van, ugyanakkor a német márka évi kétmillió autós termelése nem elegendő az önállósághoz.
A mentőcsomagban Forster közlése szerint egyelőre nem szerepelnek gyárbezárások. Az Opel Németországon kívül Belgiumban, Lengyelországban, Spanyolországban, valamint ikermárkája, a Vauxhall révén Nagy-Britanniában rendelkezik összeszerelő üzemekkel. Konkurens márkák ugyanakkor átvehetnek gyárakat, sajtójelentések szerint a Daimler komoly érdeklődést mutat az 1992-ben átadott, Corsákat gyártó eisenachi üzem iránt. A szanálási terv nem vonatkozik a szintén GM-tulajdonban lévő, fizetésképtelenséget jelentő svéd Saabra.
A gazdasági válság és a csökkenő kereslet miatt viszont mindenképpen le kell építeni gyártókapacitásokat - méghozzá legalább egymilliárd eurót szükséges így megtakarítani. A szakszervezetekkel tárgyalásokat kezdenek arról, hogy az átalakítást miként lehet tömeges elbocsátások nélkül végrehajtani. Az Opel négy németországi üzemében már most rövidített munkaidőben dolgozik az ezekben foglalkoztatott közel 26 ezer alkalmazott. Csütörtökön Európa-szerte mintegy 25 ezer Opel-dolgozó demonstrált a munkahelyek megtartása érdekében. A rüsselsheimi Opel-központ előtt összegyűlteknek Frank-Walter Steinmeier német külügyminiszter, egyben az SPD kancellárjelöltje azt ígérte, nem hagyja őket cserben. Az Opel hivatalosan hétfőn tájékoztatja a német kormányt a szanálási terv részleteiről.