Opel: húsz év után új magyar üzem
A rendezvényre Szentgotthárdra hozták a budapesti Közlekedési Múzeumból az első itt gyártott Opel Astrát, amelyet 1992. március 13-án Antall József akkori miniszterelnök kormányzott le a szerelősorról. Az "Íme az első" felirattal ellátott kocsi a saját lábán gurult vissza a gyárba, ahol a szentgotthárdiak hétfőn délután ünnepség keretében fogadták.
A szentgotthárdi autó az első Astra modell volt, azóta már a negyedik generáció fut az utakon. A gyár hat éven keresztül több mint 80 ezer Astrát szerelt össze. Az Opel később újabb fejlesztések eredményeként motorok és sebességváltók gyártására állt át, 1991. és 2010. között 735 millió eurót fektetett be Magyarországon.
Solt Tamás jelenlegi vezérigazgató az ünnepségen felidézte, hogy az első Astra legyártása nem csak a magyarországi személygépkocsi-gyártás újjáéledésének, hanem a gazdasági rendszerváltásnak is a szimbóluma lett. Emlékeztetett arra, hogy az akkori mintegy 650 munkatársból még ma is 160-an itt dolgoznak.
Beszámolt arról, hogy áprilisban kezdődik a próbaüzem az új gyárban, ahol az Opel teljes személyautó-kínálatában alkalmazott, korszerű motorokat fogják gyártani, a rendes üzem az év végén indul. Az üzem mintegy 400 új gépének kétharmada már megérkezett. A motorgyár 800 új munkahelyet teremt, tavaly már felvettek 178 dolgozót, és az idén, illetve a következő két évben évi 200-zal bővül a létszám.
A gyárigazgató felidézte azt is, hogy az Opel mint cég az idén ünnepli fennállásának 150 éves évfordulóját. Az ünnepségen kiállítottak egy varrógépet, egy kerékpárt és három személygépkocsit, az elmúlt másfél évszázad termékeit, amelyekkel az Opel Németország egyik vezető cégévé, és a világ meghatározó járműgyártójává vált. A sort egy Opel Ampera az első, sorozatban gyártott, megnövelt hatékonyságú elektromos járműve, az idei "Év autója" zárta.