Opel: Élünk, és autókat építünk

A magyar motor- és sebességváltó üzem akár nyertese is lehet az Opel tulajdonosváltásának - mondta a Népszabadságnak Frankfurtban a német autóóriás üzemi tanácsának elnöke. Egyelőre csak az a biztos, hogy bemutatták az új Astrát.

A szokásosnál is nagyobb érdeklődés, valamint érzelmi megnyilvánulások mellett mutatták be a frankfurti autókiállításon az Opel legújabb modelljét, az Astrát, amelytől mind a régi, mind az új tulajdonosok sokat remélnek. Nem a legkedvezőbb autópiaci korszakban született a német kompakt autó, amely tényleg szép és jó minőségű, ám még nem tudni, hogyan alakul szülőinek sorsa. Carl Peter Forster, az Opel igazgatója szerint nem kétséges, hogy sikeres lesz a piacon, mert környezetbarát és takarékos is.

A premieren az Opel üzemi tanácsának vezetője nyilatkozott a Népszabadságnak a cég jövőjéről. - Ahogy a lengyel és más külföldi gyáraink, úgy mi is munkahelyeinkért aggódunk, és nem a szabadalmakért, melyek miatt hónapokig egyezkedtek. Egyelőre úgy látjuk, hogy a General Motors járt jól, különösen az állami támogatásnak köszönhetően, ám attól félünk, hogy az nem teljesen a németországi üzemekhez, hanem távolabbi országokba, például orosz és kínai beruházásokhoz kerül majd - mondta lapunknak Franz Klaus, az üzemi tanács elnöke, aki jól ismeri a magyarországi gyárat, és kapcsolatban van a helyi szakszervezettel is. Arra a kérdésre, hogyan ítéli meg a szentgotthárdi GM-üzem jövőjét, határozottan állította: szerinte legkevésbé a magyarországi dolgozóknak kell aggódniuk állásaikért, sőt, a korábbi nyilatkozatokat ismerve még bővítésben is reménykedhetnek.

Azt már az első szándéknyilatkozat aláírásakor idején kiderült, hogy az új tulajdonos, a Magna terveiben inkább a magasabb költséggel működő németországi üzemek kerülhetnek veszélybe: az is felmerült, hogy Kaiserslauternből más üzembe telepítenének át teljes termékcsalá-dokat, és bővítenék az Opelnek beszállító ausztriai és magyarországi motor- és sebességváltó-gyártat.

Mint ismeretes, hiába emelte a tétet augusztus végén a másik versenytárs, a német kormány a kana-dai-osztrák ajánlat mellett döntött, mert az megígérte, hogy nem zárja be Bochumot. A német választások előtt nem volt kétséges, hogy központilag támogatott és sikeres autócserre program kedvező hatását nem szabad lerontani, ezért a koalíció egyértelműen a Magna mellett tette le voksát.

A magánbefektetőket tömörítő belga RHJ International SA 300 millió euró készpénzt ajánlott a General Motrosnak a német autógyár 50,1 százalékáért, és a Magna által igényelt 4,5 milliárd euró helyett 3,2 milliárd eurós állami hiteltámogatással is megelégedett volna. Ez 600 millióval kevesebb volt a korábbi igénynél, ráadásul a támogatásokat a tervezettnél egy évvel korábban, 2013-ban visszafizette volna, ám feltételként szabta Bochum bezárását. A verseny eldőlt, az RHJ kiesett, Boc-humot nem zárják be, ám sok részlet még tisztázatlan, a sok még az ismeretlen lap a Magna pakliban, sok részletet meg kell ismerni - válaszolta a jövőt firtató kérdésre Franz Klaus.

Hétfőn a Magna igazgatója, Siegfried Wolf frankfurti sajtótájékoztatón jelentette be, hogy 10,5 ezer Opel-munkahelyet épít le Európában, ebből ebből négyezret Németországban. A német újságok mindenesetre már profitáltak a tulajdonosváltással, mert az Opel dupla oldalas fizetett hirdetésekben is közzétette új szlogenjét: Élünk, és autókat építünk - közlik a napilapokban a csak logóval illusztrált márka-sárga oldalakon.

Az már kérdés, hogy meddig futja a reklámbüdzséből, az már nem, hogy elfogyott az autócsere-programra fordított ötmilliárd euró, ami lélegzetvételhez juttatta az autóipart, többek között az Opelt, és az Agilákat is gyártó esztergomi Suzukit.

Carl Peter Forster, az Opel igazgatója az új Astra premierjén
2009-09-15,
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.