Opel: Élünk, és autókat építünk
A szokásosnál is nagyobb érdeklődés, valamint érzelmi megnyilvánulások mellett mutatták be a frankfurti autókiállításon az Opel legújabb modelljét, az Astrát, amelytől mind a régi, mind az új tulajdonosok sokat remélnek. Nem a legkedvezőbb autópiaci korszakban született a német kompakt autó, amely tényleg szép és jó minőségű, ám még nem tudni, hogyan alakul szülőinek sorsa. Carl Peter Forster, az Opel igazgatója szerint nem kétséges, hogy sikeres lesz a piacon, mert környezetbarát és takarékos is.
A premieren az Opel üzemi tanácsának vezetője nyilatkozott a Népszabadságnak a cég jövőjéről. - Ahogy a lengyel és más külföldi gyáraink, úgy mi is munkahelyeinkért aggódunk, és nem a szabadalmakért, melyek miatt hónapokig egyezkedtek. Egyelőre úgy látjuk, hogy a General Motors járt jól, különösen az állami támogatásnak köszönhetően, ám attól félünk, hogy az nem teljesen a németországi üzemekhez, hanem távolabbi országokba, például orosz és kínai beruházásokhoz kerül majd - mondta lapunknak Franz Klaus, az üzemi tanács elnöke, aki jól ismeri a magyarországi gyárat, és kapcsolatban van a helyi szakszervezettel is. Arra a kérdésre, hogyan ítéli meg a szentgotthárdi GM-üzem jövőjét, határozottan állította: szerinte legkevésbé a magyarországi dolgozóknak kell aggódniuk állásaikért, sőt, a korábbi nyilatkozatokat ismerve még bővítésben is reménykedhetnek.
Azt már az első szándéknyilatkozat aláírásakor idején kiderült, hogy az új tulajdonos, a Magna terveiben inkább a magasabb költséggel működő németországi üzemek kerülhetnek veszélybe: az is felmerült, hogy Kaiserslauternből más üzembe telepítenének át teljes termékcsalá-dokat, és bővítenék az Opelnek beszállító ausztriai és magyarországi motor- és sebességváltó-gyártat.
Mint ismeretes, hiába emelte a tétet augusztus végén a másik versenytárs, a német kormány a kana-dai-osztrák ajánlat mellett döntött, mert az megígérte, hogy nem zárja be Bochumot. A német választások előtt nem volt kétséges, hogy központilag támogatott és sikeres autócserre program kedvező hatását nem szabad lerontani, ezért a koalíció egyértelműen a Magna mellett tette le voksát.
A magánbefektetőket tömörítő belga RHJ International SA 300 millió euró készpénzt ajánlott a General Motrosnak a német autógyár 50,1 százalékáért, és a Magna által igényelt 4,5 milliárd euró helyett 3,2 milliárd eurós állami hiteltámogatással is megelégedett volna. Ez 600 millióval kevesebb volt a korábbi igénynél, ráadásul a támogatásokat a tervezettnél egy évvel korábban, 2013-ban visszafizette volna, ám feltételként szabta Bochum bezárását. A verseny eldőlt, az RHJ kiesett, Boc-humot nem zárják be, ám sok részlet még tisztázatlan, a sok még az ismeretlen lap a Magna pakliban, sok részletet meg kell ismerni - válaszolta a jövőt firtató kérdésre Franz Klaus.
Hétfőn a Magna igazgatója, Siegfried Wolf frankfurti sajtótájékoztatón jelentette be, hogy 10,5 ezer Opel-munkahelyet épít le Európában, ebből ebből négyezret Németországban. A német újságok mindenesetre már profitáltak a tulajdonosváltással, mert az Opel dupla oldalas fizetett hirdetésekben is közzétette új szlogenjét: Élünk, és autókat építünk - közlik a napilapokban a csak logóval illusztrált márka-sárga oldalakon.
Az már kérdés, hogy meddig futja a reklámbüdzséből, az már nem, hogy elfogyott az autócsere-programra fordított ötmilliárd euró, ami lélegzetvételhez juttatta az autóipart, többek között az Opelt, és az Agilákat is gyártó esztergomi Suzukit.