Olcsóbban tankolhatnak a fuvarozók
Összehozta „saját" szakmai szervezetét Wáberer György. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) elnöki posztjáért folytatott versenyben május végén alulmaradt nagyvállalkozó életre hívta a Nemzeti Összefogás Fuvarozói Fórumot (NÖFF). A tíz legnagyobb közúti fuvarozó cég - köztük a Waberer's Holding, a Szemerey Transz, illetve a Horváth Rudolf Intertransport Kft. - szövetsége átment a kormányzati rostán, és máris elérte, azt ami a tradicionális szakmai szervezeteknek évek óta nem sikerül: a fuvarozók jövőre olcsóbban tankolhatnak.
A kormány 2011 január 1-től bevezeti a kereskedelmi gázolajár alkalmazását - jelentette be Matolcsy György. A nemzetgazdasági miniszter arról beszélt: a kereskedelmi gázolajár bevezetésének feltétele, hogy a NÖFF teljesítse a szakminisztériummal aláírt együttműködési megállapodásban szereplő vállalását.
Eszerint a fórum tagvállalatai 2010 december 31-ig a magyarországi üzemanyagtöltő állomásokon vásárolják meg azt a több mint 20 millió liter gázolajat, amit egyébként kamionjaik költségmegtakarítási okokból Ausztriában tankolnának. Ez a következő hat hónapban mintegy kétmilliárd forint jövedéki adó többletet biztosíthat a költségvetésnek.
A nemzetgazdasági tárca vezetője szerint a kereskedelmi gázolajár bevezetése a gyakorlatban azt jelenti majd, hogy a közúti fuvarozók, illetve a személyszállító szakvállalkozások üzemanyag vásárlásaik költségéből literenként nyolc forintot elszámolhatnak.
Ezzel hazánk azt a támogatást adná meg fuvarosainak, amit a szomszédos Szlovákia. Az Európai Unió hozzájárulása nélkül végrehajtható intézkedéstől az ágazatban dolgozó cégek versenyképességének javulását, valamint a fuvarozó szakma „kifehérítését", a szakcégek adófizetési fegyelmének javulását várják.
Matolcsy György kifejtette: a kétmilliárd forint jövedéki adó többlet költségvetésbe kerülésének teljesülését havi bontásban ellenőrzik majd. A NÖFF-el aláírt megállapodástól függetlenül azonban a kereskedelmi gázolajár bevezetése mellett szól, hogy hazánkban „elképesztően magas" az üzemanyagok ára, és ezen belül a jövedéki adó.
A beígért könnyítés nyomán a magyar közúti fuvarozók a remények szerint ismét a honi üzemanyagtöltő állomásokon tankolnak majd, ami az első lépése lehet az adózási okból külföldre települt cégek visszahívását célzó kormányzati törekvések megvalósításának. De a miniszter egyetért azzal is, hogy az év végéig várt plusz adó bevételt a NÖFF által megjelölt célra fordítsák.
A televízióban egészen más az árvízi pusztítások útjába került településeket látni, mint a helyszínen - vélekedik Wáberer György. A legnagyobb hazai közúti fuvarozó és szállítmányozó cég, a Waberer's Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint az elmúlt hetekben keletkezett árvízi károk felszámolásához, így a háromszáz összedőlt ház újjáépítéséhez, összefogásra van szükség.
A NÖFF a költségvetésbe befolyó kétmilliárd forint jövedéki adó többlettel járul hozzá a munkálatokhoz. Emellett tagjai felajánlották azt is, hogy az észak-magyarországi régióban mindegyikük helyreállít egy-egy, az árvíz által lerombolt házat. A rászoruló családok, illetve a felépítendő épületek kiválasztását az illetékes önkormányzatokra bízzák.
A szervezet tagjai remélik, hogy kezdeményezésükhöz a jövőben újabb fuvarozók is csatlakoznak majd. A fórum minden olyan szakvállalkozást szívesen lát tagjai sorában, amely törvényesen foglalkoztatja alkalmazottait, megfizeti az adókat, járulékokat, és minden más tekintetben jogkövető magatartást tanúsít. Wáberer György szerint, ha a hazai közúti fuvarozók mindegyike csatlakozna szervezetük vállalásához, és kizárólag a magyarországi kutaknál tankolna, a költségvetés évente 16 milliárd forinttal több jövedéki adóbevételhez jutna.