Olcsóbb, csak másképp
Januártól 11 forintról 7 forintra csökkenti a Fidesz–KDNP a hazai fuvarozók által a gázolaj literje után visszaigényelhető összeget. Ez tehát a szállítmányozók számára az év elejétől 4 forintos gázolajár-emelésként jelentkezik.
Jóval magasabb összegről indultunk. Amikor a kormányerő 2011 végén – ellenzéki fogadkozásaikkal amúgy szöges ellentétben – közel 20 forintot emelt a gázolaj jövedékiadó-tartalmán (vagyis magán a gázolajáron), széles körben hangoztatott megállapodást kötöttek a fuvarozók érdekképviseleteivel. Ennek értelmében akkor még az áremelés teljes összegét – literenként 19 forint 50 fillért – visszaigényelhették a gázolajat üzleti célra használó hazai fogyasztók. Vagyis akkor az Orbán-kabinet lényegében a magán-dízelautósok számára emelte meg az üzemanyag árát.
Azóta a fuvarozók által visszaigényelhető összeg fokozatosan csökkent: a legutóbb ez év elején literenként 11 forintra. Most viszonylag szerencsés pillanatban, elvégre a gázolaj ára több mint ötéves mélyponton áll.
A fuvarozók kevesebbet éreznek az áresésből Földi D. Attila |
Nem tartja problémának a visszaigényelhető összeg csökkenését Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára. Szavai szerint ugyanis az érték egy az euróárfolyamot követő képlet alapján változik. Minél drágább egy euró, annál kevesebbet lehet visszaigényelni, ami így elvileg akár le is nullázódhat. A hazai valuta gyengülésével forintban voltaképp megnő az unió által engedélyezett legalacsonyabb beszedhető gázolajadó, amihez évente mindig hozzáigazítják a visszaigényelhető összeget.
Az ügyvezető főtitkár elmondása szerint kollégáinak is azt a szemléletet javasolta, hogy hét forint kedvezmény is jobb a semminél. A környező országokban bejegyzett fuvarozók ugyanis nem élhetnek hasonló lehetőségekkel. Tehát a megállapodás velük szemben továbbra is versenyelőnyt biztosít a magyar vállalkozások számára – fejtette ki. Felhívta a figyelmet, hogy uniószerte is csak öt tagállam biztosít hasonló kedvezményeket. Ráadásul – tette hozzá – az euróban elszámoló hazai fuvarozók vállát ez a kockázat sem nyomja.