Agónia a magyar autópiacon

Októberben is zuhant, az egy évvel korábbihoz képest 72,1 százalékkal 3 590-re esett vissza a Magyarországon forgalomba helyezett új autók száma. Az év első tíz hónapjában pedig 60,3 százalékkal 52 892-re csökkent a Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég pénteken közzétett legfrissebb adatai szerint.

Az uniós országok közül Romániát és Bulgáriát nem, Norvégiát és Svájcot viszont tartalmazó 27 európai országot vizsgáló kimutatás szerint októberben a magyarországi visszaesésnél csak Lettországban mértek nagyobbat, ahol 72,5 százalékkal csökkent az új autók száma. A harmadik helyen Litvánia végzett, itt a visszaesés mértéke 69,8 százalék volt 2008 októberéhez viszonyítva.

Új autóból, akcióból van elég - csak a vevő kevés

A legnagyobb növekedés októberben Nagy-Britanniában volt, itt 31,6 százalékkal több új autót helyeztek forgalomban, mint egy évvel korábban. A második helyen Spanyolország szerepelt 27 százalékos, a harmadikon pedig Németország volt 24,1 százalékos bővüléssel. Ezen országok mindegyikében működött azonban eladást ösztönző roncsprémium program.

Az első tíz havi adatok szerint a legnagyobb, 77,9 százalékos csökkenés Izlandon volt, Lettországban 73,7 százalékos, Litvániában pedig 68,1 százalékos visszaesést mértek 2008 azonos időszakához képest.

Január-októberben 25,9 százalékkal nőtt az új autók forgalomba helyezésének száma Németországban, 6,3 százalékkal Ausztriában és 4,2 százalékkal Franciaországban.

A 27 országban együttesen 12,8 százalékos növekedést mértek októberben és 4,1 százalékos csökkenést az első tíz hónapban.

A piackutató cég szerint az autóipar csak lassan lábal ki a válságból, és csak a nemzeti akciók miatt javultak egyes országokban a számok. A közleményben megjegyzik, hogy a mutatók a tavalyi, már recesszió-sújtott, de még akciók nélküli piachoz viszonyított eredményeket tükrözik.

A közleményben idézik David Di Girolamót, a Jato vezetőjét, aki szerint a mostani adatok felületes vizsgálata arra enged következtetni, hogy a nagyobb piacok már biztos léptekkel menetelnek a válságból kifelé, az adatok mélyére nézve viszont be kell látni, hogy a jelenlegi értékesítések nem feltétlenül a természetes fogyasztói igényeket elégítik ki, valamint a válság előtti eladási számokat még így, akciókkal sem sikerült elérni.

A márkák közül októberben is a Volkswagen volt az első, második a Renault lett, míg a harmadik helyen a Ford végzett. Az idei és a tavalyi év első 10 havi adatát nézve azonban csak a Volkswagennek, a Fordnak és a Fiatnak sikerült új autó eladásait növelni a legkedveltebb 10 márkából.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.