Agónia a magyar autópiacon
Az uniós országok közül Romániát és Bulgáriát nem, Norvégiát és Svájcot viszont tartalmazó 27 európai országot vizsgáló kimutatás szerint októberben a magyarországi visszaesésnél csak Lettországban mértek nagyobbat, ahol 72,5 százalékkal csökkent az új autók száma. A harmadik helyen Litvánia végzett, itt a visszaesés mértéke 69,8 százalék volt 2008 októberéhez viszonyítva.
A legnagyobb növekedés októberben Nagy-Britanniában volt, itt 31,6 százalékkal több új autót helyeztek forgalomban, mint egy évvel korábban. A második helyen Spanyolország szerepelt 27 százalékos, a harmadikon pedig Németország volt 24,1 százalékos bővüléssel. Ezen országok mindegyikében működött azonban eladást ösztönző roncsprémium program.
Az első tíz havi adatok szerint a legnagyobb, 77,9 százalékos csökkenés Izlandon volt, Lettországban 73,7 százalékos, Litvániában pedig 68,1 százalékos visszaesést mértek 2008 azonos időszakához képest.
Január-októberben 25,9 százalékkal nőtt az új autók forgalomba helyezésének száma Németországban, 6,3 százalékkal Ausztriában és 4,2 százalékkal Franciaországban.
A 27 országban együttesen 12,8 százalékos növekedést mértek októberben és 4,1 százalékos csökkenést az első tíz hónapban.
A piackutató cég szerint az autóipar csak lassan lábal ki a válságból, és csak a nemzeti akciók miatt javultak egyes országokban a számok. A közleményben megjegyzik, hogy a mutatók a tavalyi, már recesszió-sújtott, de még akciók nélküli piachoz viszonyított eredményeket tükrözik.
A közleményben idézik David Di Girolamót, a Jato vezetőjét, aki szerint a mostani adatok felületes vizsgálata arra enged következtetni, hogy a nagyobb piacok már biztos léptekkel menetelnek a válságból kifelé, az adatok mélyére nézve viszont be kell látni, hogy a jelenlegi értékesítések nem feltétlenül a természetes fogyasztói igényeket elégítik ki, valamint a válság előtti eladási számokat még így, akciókkal sem sikerült elérni.
A márkák közül októberben is a Volkswagen volt az első, második a Renault lett, míg a harmadik helyen a Ford végzett. Az idei és a tavalyi év első 10 havi adatát nézve azonban csak a Volkswagennek, a Fordnak és a Fiatnak sikerült új autó eladásait növelni a legkedveltebb 10 márkából.