OKSZ: csúszhat a kasszatámogatás határideje
Célszerű minél előbb szerződést bontani a kiskereskedőknek azokkal a pénztárgép-forgalmazókkal, akiktől a napokban vonta vissza a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal (MKEH) a forgalmazási engedélyt – áll az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) közleményében. Az OKSZ szerint a kiskereskedők ezután a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) oldalán lévő felületen rendelhetnek új gépet, illetve a korábban megrendelt, ám most piacról kivont Alt Cash és Japan Cash Kft.-knek kifizetett előleget polgári peres úton követelhetik vissza.
Az MKEH csütörtök este tette közzé, hogy az Alt Cash Kft. 300-as típusjelű SAM4S, illetve a Japan Cash szintén 300-as S&E NR gépeinek bevonta a forgalmazási engedélyét, mivel úgy találta, hogy a gépek adócsalás céljára manipulálhatóak.
Mint arról beszámoltunk, korábban az MKEH már bevonta a 270-es típusjelű koreai gépek addig elvileg jogerős forgalmazási engedélyét, majd egy nappal a leszerződési határidő előtt hirtelen engedélyezte a 300-as típusjelű gépek forgalmazását. Azonban most az MKEH úgy találta, hogy mégis volt csalásra alkalmat adó műszaki hiba a 300-as Alt-Cash és Japan Cash gépekben.
Piaci információkból úgy tudni, hogy összességében 85 ezer kiskereskedő rendelt és foglalózott le koreai gépeket. A foglaló értéke 25 ezer forint körül volt, így a kiskereskedők által befizetett előleg meghaladhatta a 2 milliárd forintot. Ennél jóval nagyobb lehet a cég befektetése, mivel szintén úgy tudni, hogy az Alt Cash a korábban megadott forgalmazási engedélyben bízva mintegy 28 ezer pénztárgépet szállított le Magyarországra.
Az MKEH mostani lépése után az OKSZ úgy látja: a visszavont engedélyű pénztárgépekre leadott megrendeléseket célszerű mielőbb lemondani. A Hivatal határozatának jogerőre emelkedését követően ezt mindenképpen meg is kell tenni a jogkövető magatartás érdekében. Rendkívül fontos jogi kérdés, hogy aki a jogerőre emelkedést megelőzően áll el a megrendeléstől, annak a jogerőre emelkedést követően a visszamondást meg kell erősítenie, mivel a későbbi jogvitában a jogerőre emelkedés és az elállás időpontja kulcskérdés lehet.
Az előleg visszakérésének feltétele, ha önszántából nem fizeti vissza a forgalmazó, a polgári jog alapján fizetési meghagyás kibocsájtása, közjegyző közreműködésével. Ellentmondás esetén bírósági eljárás következhet.
Az OKSZ úgy látja: a pénztárgépenkénti 50 ezer forint támogatás lehetősége önmagában az engedélyek visszavonása miatt a jogosultak számára nem vész el. A támogatás igénybevételének feltétele ugyanakkor a január 31-i, továbbá a február 28-i üzembe helyezés (utóbbi hosszabb határidő a 2013. szeptember 30-ig leadott megrendelésekre vonatkozik).
Előreláthatóan a visszavonás miatt a megrendelését módosítani kényszerülő több tízezer támogatásra jogosult mindegyike nem tudja üzembe helyezni az új online pénztárgépét határidőre, emiatt feltehetően a határidők módosítását kell kezdeményezni, hiszen különben önhibájukon kívül esnének el nagy számban a támogatástól a jogosultak.
Az OKSZ figyelemmel kíséri, hogy a forgalmazók az új megrendelések esetében milyen szállítási határidőt vállalnak, ezek vizsgálata alapján foglal majd állást a támogatási határidők módosításának kezdeményezéséről.