Okostelefonok: alig védekezünk a lehallgatás ellen

A hazai okostelefonoknak legfeljebb a fél százalékát védik lehallgatás ellen. A támadások ugyanakkor egyre gyakoribbak.

A lehallgatás-védelemre áldozó okostelefon-használók aránya világszerte legfeljebb félszázalékos, pedig a trendek baljós képet festenek – mondja Kun Szabolcs, a hazai fejlesztésű, mobilhívás- és sms-lehallgatás ellen védő CryptTalk megoldás egyik tervezője. 2013 során a bizalmas adatok elleni támadási kísérletek, sikeres támadások és adatlopások száma határozottan emelkedett, az okozott anyagi kár pedig megháromszorozódott – tette hozzá a fejlesztő. 

A statisztika alapján az okostelefonnal rendelkező felhasználók mindössze 4 százaléka használ valamilyen mechanizmust telefonos kommunikációja és az eszközön elérhető adatok védelmére, lehallgatásvédelemre pedig legfeljebb fél százalék költ. A világon jelenleg 6,8 milliárd mobiltelefon-előfizetés van, amelyek 44,5 százalékát használják okostelefonnal. Figyelembe véve a tényt, hogy a hagyományos mobiltelefonon folytatott kommunikáció titkosítására és védelmére a hétköznapi emberek számára gyakorlatilag nincs elérhető megoldás, a lehallgatással szemben teljesen védtelen mobiltelefonálók száma meghaladja a 6,6 milliárdot.

- A mobiltelefonon zajló kommunikáción belül az e-mailek, tárolt adatok és a rendszer védelmére léteznek elterjedt eszközök, de a telefonhívások titkosítása még gyerekcipőben jár – emelte ki Kun Szabolcs.

A brit cégek informatikai biztonsági incidenseiből származó teljes anyagi kár 2013-ban megháromszorozódott, és ez az összeg fontban kifejezve milliárdos nagyságrendű. A brit üzleti innovációs hivatal 2013-as információbiztonsági kutatásából az is kiderül, hogy tavaly a cégek 60-80 százaléka tapasztalt támadási kísérletet, 15-20 százalékuk fedezett fel sikeres támadást hálózata, illetve adatai ellen, s mintegy 10-15 százalék szerzett tudomást arról, hogy szellemi tulajdonát ellopták. 

A szakértő szerint nincs mindenkinek azonnal szüksége mobilhívásainak titkosítására. A mobillehallgatás és sms-elfogás elleni küzdelem első vonalában jellemzően a nagyszámú ügyfél adatait kezelő pénzügyi szolgáltatók, a jelentős szellemi tulajdonnal és saját fejlesztéssel rendelkező innovatív technológiai, ipari vállalatok, a kiemelt piaci tranzakciók, tárgyalások, tervek információit egymással és ügyfeleikkel rendszeresen megosztó nemzetközi jogi, pénzügyi vagy stratégiai tanácsadók, vagy akár a média és a tömegek számára értékes hírekkel szolgáló nemzetközi hírességek állnak. A védelmi megoldásokkal kapcsolatos döntést a szakértő szerint minden esetben felmérésnek kell megelőznie. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.