Nyugdíjasok, figyelem! Vége lehet az ingyenes utazásnak

Elvenné a nyugdíjasok ingyenes utazási lehetőségét a kormány. A "munkaanyag" szinten már létező tervezet szerint a 65 év felettieknek csak a csúcsidőn kívül nem kell majd jegyet venniük. Bérletet viszont talán válthatnak. A bűnbak az IMF lesz.

A változtatásokról Fónagy János beszélt a Napi Gazdaságnak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára, közösségi közlekedési kormánybiztos szerint a közösségi közlekedés kedvezményrendszerének felülvizsgálatánál a végső szót a politika mondja ki.

A lapnak adott interjúból kiderül: a kormány határozottan foglalkozik az utazási kedvezmények rendszerének már a választások idején beígért átalakításával. Igaz, most azt mondják, a lépésre azért lehet szükség, mert az IMF-hitelmegállapodás egyik feltétele éppen a közösségi közlekedés állami támogatási rendszerének átalakítása lenne.

A kormánybiztos azt nyilatkozta: több forgatókönyvet is készítettek. "Ha lesz EU/IMF-megállapodás, és a vállalt feltételek között szerepel majd a kedvezményrendszer felülvizsgálata, akkor azt el kell végezni. A Valutaalapnál kiemelt téma a közösségi közlekedés támogatása, nem véletlen, hogy a 2008-as hitelmegállapodás is 80 milliárdos támogatáscsökkentést írt elő a MÁV Zrt. számára."

Fónagy János szerint a már elkészült munkaanyagok egyelőre nem nyilvánosak. "Az viszont biztos, hogy jelenleg 10 utasból kevesebb mint kettő fizet teljes árú menetdíjat, miközben mintegy 40-féle jogcímen lehet kedvezményt igénybe venni. Az elfogadható irány, hogy a társadalom legkevésbé tehetős csoportjait, a kisnyugdíjasokat, a diákokat, tartós fogyatékkal élőket, nagycsaládokat ne terheljük meg. Ugyanakkor elvi jelentősége lehet annak jelzése, hogy nincsen ingyenebéd, azaz valamennyit fizetni kell a szolgáltatások igénybevételéért."

Az államtitkár elismerte: "Sok bevételt ettől nem lehet várni, a közlekedési társaságok helyzetét alapjaiban nem befolyásolná, de így is néhány tízmilliárd forintról lehet szó. Emellett a regisztrációs jegyhez hasonló megoldások a szolgáltatók elszámoltathatóságát is javítják, hiszen ezekkel pontosan lehet látni, hányan veszik igénybe kedvezményesen a szolgáltatásokat."

Kifejtette azt is, hogy a "hangsúlyozottan munkaanyagként létező szcenárió szerint a 65 év felettiek ingyenes utazási lehetősége csak a csúcsidőn kívüli napszakokban maradna meg. E forgatókönyv egyik alváltozata szerint ugyanakkor az érintettek vásárolhatnának olyan bérletet, például havi 1-1,5 ezer forintért, amellyel viszont már bármely napszakban közlekedhetnének.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.