Nyolcszorosára drágulnak a hajósvizsgák

Brutálisan, majdnem nyolcszorosára drágul a hajóvezetői vizsgák díja. Aki még nem jelentkezett, rohamtempóban kell vizsgára jelentkeznie, mert huszonötödikétől már csaknem annyiba kerül a vizsga, mint a tanfolyam.

Brutálisan megemelik a hajózással kapcsolatos hatósági eljárások díjait, így a hajóvezetői vizsgák árát is – háborog a hajóstársadalom azon része, amely már értesült a változásokról. A május 25-i Magyar Közlönyben ugyanis megjelent a 27/2012 nemzeti fejlesztési minisztériumi rendelet, amely tartalmazza az új eljárások díjait, azzal, hogy az a megjelenést követően egy hónappal, június harmincadikán már hatályba is lép. E szerint egy gyakorlati vizsga 18 ezer forint, egy tesztvizsga pedig hétezer. Ez egy vitorlás-motoros kombinált vizsga esetében a két gyakorlati vizsgát és hat tantárgyi tesztet összedva összesen 78 ezer forint vizsgadíjat jelent, amit a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak kell megfizetni. Korábban ez nem érte el a 11 ezer forintot.

A tanuló ezenkívül természetesen fizeti a tanfolyam és a gyakorlati képzés költségeit is, ami iskolától függően 70-120 ezer forint között mozog. Vagyis, a vizsgák ezek után csaknem annyiba kerülnek, mint a tanfolyamok. Aki most gondolkodik a hajózási jogsi megszerzésében, az jó, ha siet: mivel vizsgára tíz nappal azt megelőzően kell jelentkezni, s a különböző iskoláknak előre lekötött vizsgaidőpontjaik vannak, már ma is elég kicsi az esély arra, hogy valaki a rendelet hatályba lépése előtt vizsgázni tud – mondja Benyovszky Gábor oktató, hozzátéve: bizonyos iskolákban, így náluk is még vannak korábbi vizsgahelyek, de ha valaki befér ezekbe, akkor is nagyon intenzíven kell tanulnia, hogy sikerrel teljesítse a vizsgákat. 

Lényegében ugyanis lehetetlen ennyi idő alatt bejelentkezni minden vizsgára és még fel is készülni azokra, azaz elvégezni a tanfolyamokat, teljesíteni az előírt gyakorlati órákat (csak a sikeres hajózásiszabályzat-vizsga után lehet gyakorlatot kezdeni), s felkészülni a vizsgákra. Megkerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is arról érdeklődve, milyen előkészítés előzte meg a díjak emelését, milyen hatásvizsgálatokat végeztek, s mi az intézkedés célja, de egyelőre nem kaptunk választ. 

A vizsgadíjak emelése tönkreteheti a hajósképzést, ugyanis másfél-kétszeresére drágul a kedvtelési célú belvízi jogosítások megszerzésének költsége, vagyis várhatóan sokkal kevesebben szereznek majd hajóvezetői engedélyt. Ráadásul, mivel a belvízi jogosítványok Európa-szerte érvényesek, felmerülhet: érdemesebb valamelyik szomszédos országban vizsgázni.

Hajós berkekben az is terjed, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál sokan azt szorgalmazzák: plasztik legyen a hajósigazolvány is, amit minden évben meg kellene újítani, 13 ezer forintért. Mindezt ráadásul egyesek szándékai szerint nem is a kormányhivatalokban kellene kezdeményezni. 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.