Kinyílt a kapu az online szerencsejátékok és az új nyerőgépek előtt

Elindulhat a szerver alapú pénznyerő automaták üzemeltetése, miután a Magyar Közlönyben kihirdették a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény végrehajtási rendeleteit. A szabályozó arra is lehetőséget teremt, hogy immár legálisan működjenek az online szerencsejáték szolgáltatók.

Hosszú, csaknem nyolc hónapos várakozás ért véget azzal, hogy csütörtökön megjelent a Magyar Közlönyben a tavaly ősszel – azóta többször is – módosított szerencsejáték törvény végrehajtási rendelete. Ez már csak azért is volt fontos az érdekeltek számára, mert ez alapján szerveződhet újjá a többi között pénznyerő automaták immár teljesen nyomon követhető és áttekinthető piaca, de ez nyithat lehetőséget arra is, hogy például a nagy nemzetközi internetes szerencsejáték oldalak legálisan működjenek az országban. Na persze kínálatukból – a tavalyi törvénymódosítás alapján – csak a lóversenyfogadás és a póker eshet a "szabad" kategóriába. 

A két ágazat szereplői eddig ugyanis rendre azt hangsúlyozták, hogy amíg nincsenek meg a törvény végrehajtási rendelete által lefektetett részletes működési szabályozások, addig a tevékenységük szervezését sem érdemes elkezdeni, hiszen nem tudják mihez kell majd igazodni. Ennek jó példája volt, hogy az online szolgáltatók közül a legális szolgáltatáshoz szükséges nyilvántartásba vételt eddig egyetlen cég sem kérte a Szerencsejáték Felügyelettől (SZF).

Nos, a mostani rendelet egyértelmű helyzetet vázol fel, mindkét területen dolgozók számára. A nyerőgép üzemeltetőknek egy saját szervert és lényegében egy olyan szerverszobát kell kialakítaniuk, ami teljesen zárt, s az csak az ellenőrző hatóság emberei által ”látogatható”. Rajtuk kívül a szobába csak olyanok léphetnek be, akiknek neveit korábban leadták az adóhatóság részére. A rendelet további szabályozása szerint ezzel a szerverrel kell kapcsolódni a Nemzeti Adó és Vámhivatala (NAV) szerverére, s a rendszer elemeit úgy kell létrehozni és felépíteni, hogy az adatvesztés teljesen kizárható, az ellenőrzés pedig bármikor megoldható legyen.

Ez pedig mindkét említett ágazat szereplőire igaz. Ez az nemzetközi online szerencsejáték oldalak esetében azt jelenti, hogy egy magyar céget kell létrehozniuk és annak kell lerakniuk, létrehozniuk a szerverszobát. A pénznyerő automatákat üzemeltetők esetében a saját szerverükhöz kell kapcsolni az immár erre felkészített gépeket, míg a online oldalaknak ezen kell „átjátszaniuk” (ezt azért kell megtenniük, hogy a játék menete ellenőrizhetővé váljon, ez ugyanis egy átjátszó szerver, ami ellenőrizhetőséget biztosítja oly módon, hogy csatlakozni kell vele a NAV-val direkt összeköttetésben álló központi szerverhez) az általuk kínált játékokat. Ezen túlmenően az összes forgalmi adatot ugyancsak ezen az eszközön kell őrizni. Ráadásul a szerveren keletkezett játékadatokat nem csak ellenőrzéskor kell produkálni, azokat az üzemeltetőnek naponta reggel 5-ig meg kell küldeni az adóhatóságnak.

A rendelet szerint egyébként a a pénznyerő automaták esetében szerver használati díjként gépenként havonta 30 ezer forintot kell fizetniük az ilyen gépekre érvényes forgalom utáni 33 százalékos játékadó terhelésen felül. Az online szolgáltatók esetében ez 3 millió forint, ám ezt a díjtételt 1000 játékos egyidejű kiszolgálására alkalmas rendszerekre vetik ki. Más kérdés, hogy ennél kisebb kapacitású rendszert nem is lehet működtetni, a szabályozó szerint az online szerencsejáték szolgáltatók rendszereinek minimum 1000 játékost egyszerre ki kell tudni szolgálniuk.

– Örömteli, hogy hosszú idő után megjelent a rendelet hiszen így létrejöhet egy teljesen átlátható piac – mondta a Népszabadságnak Schreiber István, a Magyar Szerencsejáték Szövetség elnöke. Hogy mennyire gyors lehet ennek az új rendszerű ágazatnak a felépülése az függ a mérésügyi hivatal, a Szerencsejáték Felügyelet és az auditorok hozzáállásán is Ha gyorsan mennek az nyerőgépek engedélyeztetései és a szükséges egyéb dokumentumok beszerzései, akkor 3-4 hónapon belül megjelenhetnek a piacon az első „új típusú” automaták. Ebben az esetben az is reális lehet, hogy a Matolcsy György által előrejelzett, mintegy 37 milliárd forintnyi – nyerőgépek utáni – idei játékadó befolyik a költségvetésbe. Az persze más kérdés, hogy a tervezett teljes – vagyis a kaszinók és a Szerencsejáték Zrt. által is fizetett – játékabefizetés így sem éri majd el az idei költségvetésben tervezett 78,1 milliárd forintot. 

A szervezet elnöke hangsúlyozta ezt követően elindulhat az automaták számának gyarapodása is. (Mint ismert a jelentősen megemelt – havi 100 ezer forintról 500 ezer forintra – gépenkénti játékadó miatt 22 ezerről 4 ezerre csökkent az automaták száma. Éppen e miatt szakmai körök azt jósolták, hogy a büdzsé havi 2 milliárd forinttól esik el.) Hogy ez mennyi lehet év végére azt nem merte jósolni, csupán annyit jegyzett meg: a növekedés egy nagyon lassú folyamat lesz. Hiszen a gazdasági környezet sem olyan, ami kedvezne ennek a folyamatnak. Azt ugyanakkor hangsúlyozta: a szerver alapú üzemeltetésre való áttérést követően a munkaerő egy része visszaáramolhat az iparágba és a piac szűkebb keretek között, de valóban elkezdheti újraépíteni magát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.