Nincs alibizés az Alibabánál
Az Alibaba szisztematikusan szűri az internetes felületein kínált gyanús eredetű termékeket, erre, és a hamisítványokat megvevő felhasználók kártalanítására tavaly 160,7 millió dollárt költöttek Polo Shao biztonsági igazgató elmondása szerint. Ez az összeg azonban csekélységnek számít, ha a mérleg másik serpenyőjében szereplő, nehezen számszerűsíthető tételt, a megbízhatóságot nézzük. A befektetői bizalom megingása ugyanis egy olyan cégnél, amely értékesebb a General Electricnél, vagy a Procter & Gamble-nél, milliárdokban mérhető veszteséggel járhat.
Az Alibaba vezérkarának van oka az örömre: a cég árfolyama már 60 százalékkal nőtt Brendan McDermid / Reuters |
Az Alibabának a hitelesség megőrzése kulcskérdés, hiszen abból az országból érkezett Amerikába, ahol a hamisítást nagyüzemben és mesterfokon űzik. Az sem mellékes körülmény, hogy a cég a jogtulajdonosokkal szemben is felelősséggel tartozik, ha koppintott áruval kereskedő vállalkozások előtt nyitja meg a vevővadászat lehetőségét. Az Alibaba által üzemeltetett piacterek, így a Tmall és a Taobao maguk nem árulnak semmit, „csak” összehozzák felületeiken a kereskedőket a vásárlókkal. Bevételük a jutalékokból és a reklámokból származik – írja a Bloomberg.
A kínai hatóságok többnyire szélmalomharcot vívnak a hamisítókkal, eközben a nemzetközi egyezmények betartatására próbálnak egyre nagyobb hangsúlyt helyezni. Az Alibaba erélyes fellépése példaértékűnek számít, emellett hatékony is, hiszen szeptemberrel bezáróan, 131 ezer felhasználót büntettek meg vagy súlyosabb esetben tiltottak ki a rendszerükből, a rendőrséggel karöltve pedig ezer hamisítási ügyet tártak fel, melyek során négyszáz gyanúsítottat vettek őrizetbe. A hamisított áruk dömpingjétől való félelmek ellenére az Alibaba mesés rajtot vett, szeptember óta részvényárfolyama 60 százalékot emelkedett, miközben a NYSE indexe 0,9 százalékkal zsugorodott.
Ebben a megbízhatósági faktor is fontos szerepet játszott, s úgy látszik beért James Medenhall munkájának gyümölcse. Az amerikai kereskedelmi hatóság egykori főtanácsadóját még George Bush elnök regnálása alatt szerződtették, hogy lobbizzon a döntéshozóknál és egyezzen meg a zene- és filmipar képviselőivel annak érdekében, hogy az Alibaba lekerülhessen az amerikai kormány hírhedt piaci szereplőket felsoroló feketelistájáról. Ez 2012-ben meg is történt, akkor a hivatalos lobbitevékenységre 461 ezer dollárt költöttek a kínaiak.