Kemény pálya a csalóknak a netes piactér
Sokat kockáztat az a csaló, aki az on-line árverési portálokon próbál ügyeskedni. Bár az e-kereskedelem robbanásával nálunk is növekedtek az ilyen típusú visszaélések, azonban Csupor Erik a TeszVesz-t és a Vaterát tömörítő allegroup.hu Kft. ügyvezető igazgatója szerint az esetek több mint 90 százalékában fülön csípik az ilyen ügyeskedőt.
Ezt az ügyvezető azzal magyarázza, hogy az on-line piactereken az eladást, illetve a vételt egy hosszú regisztrációs folyamat előzi meg, ahol az eladónak számos adatát fel kell fednie, továbbá későbbis minden lépése tárolódik a rendszerben.
Így jobbára csak az amatőrök kísérleteznek ezeken a portálokon, az ügyvezető szerint nem érzékelték, hogyaz interneten máskülönben fellelhető szervezett bűnözői csoportok megjelentek volna az on-line piactereken.
Próbálkozások azért akadnak: jelenleg az összes eladás 0,2 ezrelékénél érzékelnek valamiféle csalási kísérletet. Az allegroup.hu Kft. biztonsági csapata a rendőrség szakértőjével közösen nemrégiben kézikönyvet írt az online piactereken elkövetett visszaélések felderítéséhez a nyomozó hatóság számára.
A könyv, ami az ország összes rendőrkapitányságán megtalálható lesz, szigorúan a rendőrség belső használatára, kézikönyvnek készült – a kötet már csak azért sem nyilvános, hogy a csalók ne ebből képezzék tovább magukat. Hogy az allegroup.hu Kft.-hez tartozó piacterek - TeszVesz, illetve Vatera - másfélmillió hirdetése közül hogyan szűrik ki a vélhető csalókat, arról - érthetően - az allegroup csak annyit nyilatkozott, hogy a biztonsági csapatuk különféle algoritmusok alapján folyamatosan szűri a gyanús eladókat, ajánlatokat illetve vásárlókat.
Az online-piactereken az eladók és a vevők minden lépése tárolódik a rendszerben - pontosan emiatt később bizonyítani is könnyebb az ilyen visszaélést. Többek között emiatt is véli úgy Csupor Erik, hogy már az online-piactéren történő vásárlás sok szempontból biztonságosabb, mint az offline üzletekben. A könyv írói azért adnak pár jótanácsot, hogy a jóhiszemű vásárlók hogyan tudnak védekezni a csalási kísérletekkel szemben.
Először fontos, hogy a vásárló, amennyire csak lehet, járjon utána a kiválasztott terméknek, nézze meg a honlapon lévő fotót, és ha kérdése van, ne habozzon megkeresni ezzel az eladót! Különösen fontos, hogy a vevő rákérdezzen az egyes termékeknél - ruhák, bútordarabok, festmények - azok méretére, egyedi jellemzőire, az eladó által vállalt esetleges garanciákra.
Utána érdemes minél többet megtudni az eladóról. A netes piactereken vásárlás után értékelést készítenek a vevők és az eladók egymásról, így könnyen kideríthető, ha valakivel vásárlás után nem voltak megelégedve. A leghelyesebb, ha személyesen vesszük át a terméket, de ha ez nem megoldható, érdemes egy megbízható futárcéggel szállíttatni.
A fizetésnél javasolt az utólagos banki fizetés, különösen visszajelzésekkel még nem rendelkező új eladónál. Hasonlóan biztonságosak lehetnek a különféle elektronikus fizetési módok, ahol az eladó nem látja a vevő bankkártyájának az adatait. Semmiképpen sem szabad borítékban pénzt küldeni!
Fontos, hogy az eladóval történő kapcsolatfelvétel során csak azokat az információkat bocsássák az eladó rendelkezésére, ami az adásvételnél feltétlenül szükséges. Így soha nem adható meg jelszó, bármilyen banki, bankkártyás tranzakcióhoz szükséges személyes azonosító. (Ilyenek lehetnek: pin kód, cv2 kód, online banking belépőkód, azonosító és/vagy jelszó.)