Nemzeti mobilfizetés: választási kockázat?

A választások után indulhat el csak a nemzeti mobilfizetési rendszer. Október elsején kellett volna elindulnia, de a rendszer tesztelésére sem volt idő. Politikai kockázat is van.

Ismét elhalasztják a nemzeti mobilfizetési rendszer indulását, ezúttal 2014. július elsejére, azaz a választások utánra. Legalábbis ezt javasolja Láng Zsolt fideszes honatya módosító javaslata, amellyel a nemzeti mobilfizetést létrehozó, 2011-ben sarkalatosként elfogadott törvényt módosítaná.

A javaslat semmi mást nem módosít, csak a határidőt. A  módosító javaslat indoklása  szerint a határidő-módosításra technológiai okok miatt van szükség, ugyanis eredeti tervek szerint a teherautók által igénybe vett használatarányos, elektronikus útdíjrendszer infrastruktúrájára épült volna a rendszer.

Az útdíjrendszer végül más technikai megoldással készült el, mint ezt eredetileg tervezték – nem kis botrány kísérte az indulását, s a fuvarozók tapasztalatai szerint ma sem működik hibáktól mentesen –, ezért „a nemzeti mobil fizetési rendszer éles indítása a megváltozott körülményekre való tekintettel, a törvényben jelenleg szereplő határidőben nem biztosítható megfelelően” – írja a módosító indokolásában Láng Zsolt.

A lapunk által megkérdezett szakértők mindannyian felelős döntésnek tartják a halasztást, ugyanis távközlési berkekben már korábban is ismert volt: a rendszer aligha tud elindulni a törvényben előírt október elsejei határidőre. (Korábban 2012. május elseje, s idén január is volt a határidő.) Név nélkül ugyanakkor az ügyet ismerő szakemberek állítják: az útdíjrendszerrel indokolni a késlekedést meglehetősen zavaros. Mint mondják, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. le van maradva a fejlesztésekkel és a tesztekkel, ami nem is csoda: Veres Mihály személyében egy éven belül immár a harmadik vezérigazgató irányítja a társaságot.

A tavaly novemberi alapítást követően Németh Attila február 21-ig maradt a posztján, ezt követően Börzsei Tibor, a miskolci tömegközlekedési cég korábbi főnöke irányította a társaságot, de augusztusban máris új, még ennél is fontosabb feladatot kapott, az Állami Autópálya Kezelő első embere lett. Lapunk úgy tudja: a mobilfizetés lebonyolítására kormányrendeletben kijelölt állami cég munkatársai elég lassan vették fel a fonalat: hónapok teltek el, mire elkezdődtek az egyeztetések a mobilcégekkel. A tárgyalások az elején nem voltak feszültségektől mentesek, annak ellenére sem, hogy a mobilfizetésért kérhető kényelmi díjat is rendeletben szabályozta a kormány.

A fejlesztések is döcögve haladtak, ezért az illetékesek nem kívánják megkockáztatni, hogy ez a rendszer ugyanolyan anomáliákkal induljon, mint az elektronikus útdíj. A mobilfizetés két legnépszerűbb termékét, az autópálya-matricát és a mobil parkolást ugyanis több százezren veszik igénybe, s már a kisebb technikai problémák is komoly bosszúságot okozhatnak az embereknek (büntetések, ügyintézés stb.), emiatt a döntéshozók politikai kockázatot láttak a rendszer siettetett, választások előtti indulásában.

Ha a módosítót megszavazzák, a jelenleg élő mobilfizetési rendszerek használhatók tovább. Arra a kérdésre továbbra sem keresnek választ a képviselők, miért kell állami beruházásként létrehozni egy olyan rendszert, amely magánfejlesztésként évek óta működik. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. korábban azt közölte: a lehetőséget kiterjesztené a helyi és távolsági, valamint a vasúti közlekedésre is. (V. G. G.)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.