Opel: a beteg még nem menekült meg

Az Opel vevőjét ugyan már megnevezték, de a tánc még nem ért véget. A német autógyár megmentése áldozatokkal és politikai feszültségekkel jár. A belgák például attól tartanak, hogy a német gyárak megmentése érdekében fel fogják áldozni a náluk működő üzemet.

Az Európai Bizottság burkoltan, a belga kormány nyíltan figyelmeztette Németországot, hogy a részleteiben még nem tisztázott Opel-ügy nem mehet más országok rovására. A belgák attól tartanak, hogy a General Motorstól az Opelt megvásárló Magna feláldozza a flandriai Antwerpenben lévő üzemet, ahol közvetlenül 2600, közvetve négy-ötezer ember kerülhet utcára. A Le Soir azt írta pénteken, hogy a jövő heti frankfurti autókiállításon bemutatandó új Astrát Németországban kívánják gyártani, s a régit előállító antwerpeni gyárra így nem lesz szükség.

Az európai játékszabályok betartására, és a protekcionista intézkedések elkerülésére szólított föl pénteken Herman Van Rompuy kormányfő és Didier Reynders pénzügyminiszter, míg a volt belga miniszterelnök, Guy Verhofstadt, aki most lett az Európai Parlamentben a liberális frakció vezetője, vizsgálatot követelt az Európai Uniótól.

Az Európai Bizottság a maga részéről ötpontos nyilatkozatot tett közzé pénteken délután, amelyben egyrészt leszögezi, hogy miután az ügyletnek a részleteit a felek még nem tisztázták, így egyelőre nincs mihez hozzászólnia, de a maga részéről mindent megtesz, amit megtehet. Az EU versenyhatósága folyamatosan kapcsolatban áll a német hatóságokkal, amelyek megígérték, kimerítően tájékoztatják Brüsszelt a fejleményekről.

Az uniós végrehajtó testület így is szükségét érezte, hogy megismételje, amit már többször kifejtett, s amiben az utóbbi hónapokban az Opel-gyártásban érdekelt európai országok illetékes miniszterei megállapodtak: az eladás nyomán életképes vállalkozásnak kell létrejönnie, figyelemmel az európai versenyszabályokra, állami támogatási előírásokra és az egységes belső piac szellemére. Az esetleges állami támogatás nem mehet más országok kárára, azaz - s ez persze így nincs benne a közleményben - Németország nem helyezheti előtérbe a saját területén lévő üzemeket például az antwerpeni kárára. Amint van értelme, újabb miniszteri értekezletet hívnak össze. Brüsszel kész beavatkozni a folyamatba, ha sérülni látja az európai elveket.

A „beteg" nem menekült meg, legfeljebb a közvetlen életveszélyen van túl - az Opel további sorsa a Magna-Szberbank párossal is elég bizonytalan. A német sajtó szinte ízekre szedte a német kormánypolitikusok által üdvözölt bejelentést, miszerint a General Motors nyolcvan éves házasság után megválik európai leányvállalata 55 százalékos tulajdonrészétől.

Német ellenzéki politikusok azt is kétségbe vonták, hogy a még hátralévő több hónapos tárgyalások végén egyáltalán nyélbe ütik az üzletet. - Az egész csak a választási kampány manővere, ráadásul számos fontos részletet sűrű homály borít - hangoztatta Renate Künast, a zöldek listavezetője. Angela Merkel (CDU) kancellár után más konzervatív politikusok is elkezdtek arról beszélni, az „új Opel" elindítása nem lesz leányálom, az alkalmazottaknak kemény időkre kell felkészülniük. A Magna ugyan ígéretet tett mind a négy németországi üzem megtartására, de miután ezek kihasználtsága jelenleg 56 százalékos, a szövetségi köztársaságban foglalkoztatott 25 ezer dolgozóból legalább háromezret az elbocsátás fenyeget. A német vasasszakszervezet létszámleépítésről hallani sem akar, az IG Metall azt hangoztatja: a munkahelyekért cserébe a dolgozók készek jelentősebb bércsökkentésbe is belemenni.

A lapok szerint a körbe zárt villámos márka jelenlegi állapotában nem alkalmas sem környezetbarát technológiával működő „zöld autók", sem a posztszovjet piacra szánt olcsó tömegmodellek előállítására. Az Opel/Vauxhall vesztesége az idén várhatóan eléri a 2,1 milliárd eurót, a szalagokról 1,1 millió jármű fog legördülni - ez a 2008-as termelésnél 500 ezerrel kevesebb.

Merkel világossá tette, a szövetségi kormány a már bevállalt 4,5 milliárd eurós hitelgarancián túl nem hajlandó több anyagi áldozatot vállalni. Berlin a hitelgaranciát mindenképpen a németországi üzemek megtartásához köti, ez azonban a brüsszeli bizottságnál versenyjogi szempontból komoly ellenkezésbe ütközhet.
Európai szinten a Magna és orosz partnere, a Szberbank érkezése 11 ezer állást fenyeget. Az „új Opelban" már csak 35 százalékkal rendelkező General Motors kisebbségi tulajdona ellenére szoros termékfejlesztési és beszerzési együttműködésre törekszik, ugyanakkor minden erővel igyekszik megakadályozni, hogy a gyártási technológiák és a szabványok orosz kézbe kerülhessenek.

A gazdasági miniszter igazságos tehermegosztásról beszél

A német kormány arra fog törekedni, hogy "igazságos tehermegosztás" jöjjön létre európai partnereivel - mondta Karl-Theodor zu Guttenberg az ORF kettes csatornájának. A minisztert elsősorban az Ausztriával szembeni elvárásokról faggatták. Guttenberg úgy fogalmazott: pénzbeli támogatást várnak "mindenkitől, aki egy hosszú távú tervben is részt akar venni". "Azt hiszem, fordított esetben Ausztriában is nehezen lehetne keresztülvinni, hogy más országok és ottani telephelyek számára vegyék igénybe az adófizetők pénzét" - fűzte hozzá. Mint mondta, konkrét összeget a tárgyalások végleges lezárásáig nem tud megnevezni.

Bolognai motor show - támogatóra várva
A model poses with the new 2007 Opel Astra at the Bologna motor show car exposition in Bologna December 5, 2006. REUTERS/Marco Bucco (ITALY)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.