Nemcsak hozták, vitték is a használt-kocsikat

Szerbek vették a legtöbb használtkocsit a magyarországi kereskedésekben, de akadtak vevők Líbiából, Bissau-Guineaból, Gabonból, Mauritániából és a Koreai Köztársaságból is.

Az alacsony újautó-árak és a kedvező forint-euró árfolyam miatt a magyarországi telepekről tavaly annyi új autót vittek külföldere, mint amennyi használtat. A tavalyi év forint-euró árfolyama kedvezően hatott az autóexportra: a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2012-ben 10.785 autót vittek külföldre hazánkból. Legtöbb esetben Szerbia és Németország volt a magyar használtautók célállomása, legkeresettebbnek a dízel gépkocsik számítottak.

Már évek óta megfigyelhető az a tendencia, hogy az autóimport mellett a gépkocsik exportja is jelentős mennyiségű: az alacsony regisztrációs adónak köszönhetően tavaly 53.533 használtautót hoztak be külföldről, ami jócskán meghaladta a korábbi számokat. Ezt a mértéket az export még nem érte el: a Központi Statisztikai Hivatal számításai szerint 2012-ben 10.785 autót értékesítettek határon túlra a kereskedők és a magánszemélyek, ami közel 10 százalékkal több a 2011-ben regisztrált üzletkötéseknél (2011: 9.851 autó). Az eladások összértéke majdnem elérte a 11,5 milliárd forintot. A növekvő számok hátterében egyszerű gazdasági tényező áll: magas euró árfolyam mellett több vásárló jön Magyarországra használtautóért is. A tavalyi év során a külföldi vásárlók szempontjából kedvezően alakult ez a mutató, a 300 forint közeli (vagy azt meghaladó) euró sokakat arra biztatott, hogy hazánkból vásároljanak gépkocsit.

A legtöbb vevőt Szerbiából regisztrálták: 6.863 gépkocsival a tranzakciók 63 százalékát fedték le, míg második helyen Németország zárt 1.288 autóval, ami 12 százalékos részesedést jelent. „Sokan úgy vélekednek, hogy Magyarország a végállomása az idős használtautóknak. Ez nagyrészt igaz is, azonban az export számokból kiderül, hogy sok koros autó távozik tőlünk déli szomszédjaink felé, ők ugyanis az idős, olcsóbb autókat preferálják.

Ettől függetlenül az öreg autók importja továbbra is élő probléma, hiszen a tőlünk kiáramló idős kocsik száma meg sem közelíti a hazánkba érkező koros járművek mennyiségét” – állítja Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója. „A szerbekkel szemben a németek a fiatal, jobban felszerelt, így drágább gépkocsikat exportálták hazánkból, náluk a minőség az elsődleges szempont a vásárlás során”A célországok között több különleges desztináció is szerepel, vettek autót Líbiából, Bissau-Guineaból, Gabonból, Mauritániából vagy a Koreai Köztársaságból.

Motorizáltság szempontjából az 1500-2500 köbcentiméteres dízel variánsok voltak a kedveltek tavaly, 4.976 autót vettek ebben a kategóriában (46 százalékos részesedés), de szintén keresettek voltak az 1000-1500 köbcentiméteres benzinmotorral szerelt gépkocsik is (2.859 autó, 26 százalékos részesedés).Mivel az euró árfolyam továbbra is 300 forint körül mozog, idén is az várható, hogy nagy számban viszik majd külföldre a magyar használtautókat.

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.