Nem sok jóra számítunk az idén
A Nielsen fogyasztói bizalmi indexe a 18-59 évesek véleményét összegzi személyes anyagi helyzetükről, a munkalehetőségekről és a vásárlási kedvről. Az index számításához minden hónapban 800 embert kérdeznek meg személyesen.
Májusban mindössze a megkérdezettek 11 százaléka vélekedett úgy, hogy a mostani időszak - az árakat és a személyes anyagi helyzetet figyelembe véve - alkalmas a szükséges és kívánatos termékek megvásárlására. Ezzel szemben 40 százalék rossznak tartotta a jelen helyzetet vásárlás szempontjából, további 47 százalék pedig nem túl jónak.
Az elkövetkező tizenkét hónapban a válaszadók hét százaléka számít jó személyes anyagi helyzetre, rosszal számol 46, nem túl jóval pedig 44 százalék.
Ugyanerre az időszakra a munkalehetőségeket mindössze a válaszadók négy százaléka ítélte jónak. Rossznak vélte a kilátásokat 62, nem túl jónak pedig 33 százalék.
A Nielsen azt is rendszeresen felméri, hogy az emberek mely napi fogyasztási cikkekből vesznek kevesebbet, mint három hónappal korábban. Májusban a legtöbben - a megkérdezettek mintegy harmada - a csokoládét, tömény szeszes italt és sós rágcsálnivalót említették ebben a vonatkozásban.
Az emberek legkevésbé sampon, mosószer, tisztítószer, tusfürdő és ásványvíz vásárlásaikat fogják vissza, ezekből a termékekből csupán 10-16 százalékuk vásárol kevesebbet most, mint három hónappal ezelőtt.