Nem privatizálják a balatoni hajózást
Az NFM közlése szerint "a Jobbik valótlan állításával szemben az önkormányzatok eddig nem adtak át ingatlant, hiszen a kormány döntésére vártak. A kormány pedig éppen az önkormányzatok kérését figyelembe véve határozott a tőkejuttatási kötelezettség átütemezéséről, amellyel a jövőben tervezett fejlesztések - mások mellett a vitorláskikötői üzletág fejlesztése, a hajópark gyarapítása, a kikötők rekonstrukciója, a vízi turizmus fejlesztése - megvalósíthatóak lesznek, és ezáltal a társaság további működése is biztosított".
A tárca a nemzeti vagyonról szóló törvényre hivatkozva kijelentette: minden alapot nélkülöz az a találgatás is, amely szerint a társaság harmadik fél részére "átjátszható" lehet. A minisztérium az eset kapcsán ismételten felhívta a figyelmet, hogy a kormány a privatizáció időszakát lezártnak tekinti. "A működőtőke bevonását a továbbiakban nem lehet közvagyon magánkézbe adásával elérni. Az új irányelvek szerint a meglévő vagyon ésszerű és költséghatékony hasznosítására, lehetőség szerinti gyarapítására kell törekedni" - áll a közleményben.
Bóka István, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke, fideszes országgyűlési képviselő az MTI megkeresésére elmondta, a Jobbik indítványa félreértésből fakad, amire az önkormányzatok tőkejuttatásának haladékáról szóló kormányhatározat megfogalmazása adhatott okot. A nemzeti vagyonról szóló törvény ennél magasabb rendű jogszabály, amely rögzíti, hogy a Balatoni Hajózási Zrt. korlátozottan forgalomképes, vagyis a részvényeit csakis az önkormányzatok, illetve az állam adhatja-veheti egymás között, így privatizációról szó sem lehet.
A Jobbik országgyűlési képviselője, Hegedűs Lórántné a múlt héten tartott sajtótájékoztatót Keszthelyen a Balatoni Hajózási Zrt. küszöbön álló privatizációja ellen felszólalva - a Zalai Hírlap híradása szerint.
Hegedűsné két párttársával egy hónapja nyújtott be határozati javaslatot a témáról az Országgyűlésnek. Ebben felkérte a kormányt a hajózási társaságban tulajdonos önkormányzatok vagyonmegőrzésének biztosítására; az önkormányzatok 1,424 milliárd forintos tőkejuttatási kötelezettségének megszüntetésére, a már teljesített tőkejuttatás visszaszolgáltatására, továbbá a harmadik - kívülálló - személyek részére engedett részvényvásárlási lehetőség megszüntetésére.
A 22, kikötővel rendelkező balatoni önkormányzat 2008-ban vált a Balatoni Hajózási Zrt. 100 százalékos tulajdonosává, amikor bizonyos feltételekkel, ingyenes vagyonjuttatással kapták meg az államtól a cég 49 százalékos tulajdoni hányadát a meglévő 51 százalékos részesedésük mellé. Az állam úgy kívánta megoldani a cég versenyképessé tételét és tőkésítését, hogy a vagyonjuttatásért cserébe a településeknek rövid időn belül mintegy 580 millió forintos tőkeemelést kellett végrehajtaniuk, továbbá - az ügyben született kormányhatározattal összhangban - vállalniuk kellett, hogy 2012. október végéig 1,424 milliárd forintos tőkejuttatásban részesítik a hajózási társaságot.
Mivel a kötelező tőkejuttatás komoly nehézséget okozott az érintett önkormányzatoknak (emiatt már többen túladtak részvényeiken, amit az elővásárlási joggal rendelkező tulajdonostárs Siófok vásárolt fel), több mint egy éve kezdeményezték az elengedését, illetve a teljesítési határidő öt évvel történő meghosszabbítását. Ez utóbbiról júniusban született meg a kormányhatározat, vagyis az önkormányzatok megkapták az ötéves haladékot.