Nem lesz gond a lóerőkkel
Mintegy 200 ezer hazai jármű forgalmi engedélyében szerepel helytelenül a motor teljesítményét mutató - és idéntől a kötelező biztosítások alapdíjának megállapítására szolgáló - kilowatt adat. Mindez jelentős problémát okozhat a kötelező díjának megállapításánál. Az autósoknak nem jó, ha adathiba miatt például ezer lóerős Dácia után kell díjat fizetniük - hiszen a nagyobb teljesítményű autó után januártól, elméletben jóval magasabb kötelező díjat számítanak majd fel a biztosítótársaságok -, és természetesen a biztosítók sem szeretnék, ha a legalacsonyabb kategóriába tartozó díjat kellene adniuk a papíron 0, 1 vagy éppen 5 lóerős Mercedesekre, vagy egyéb járművekre. (Váltson kötelezőt nálunk! http://www.nol.hu/biztositas/kgfb/)
A múlt héten még megoldhatatlannak látszó probléma most megoldódni látszik. – Azok az autósok, akiknek a forgalmi engedélyében rosszul szerepel járművük kilowatt adata többféle megoldásra is számíthatnak. Az új szerződésüket online módon megkötő autósok számára az internetes díjszámítási rendszerek felkínálják majd a járművük valós teljesítményéhez tarozó adatokat, így elkerülhető, hogy a forgalmiban lévő helytelen adatokból kelljen díjat kalkulálni - emeli ki Rácz István, a Biztosítás.hu ügyvezetője. Azoknak, akik nem veszik igénybe az interneten keresztül történő szerződéskötés lehetőségét, a Nemzeti Közlekedési Hatóság siethet majd a segítségére, amely a múlt héten jórészt feltöltötte a helyes - így a kötelező biztosítási szerződéseken utólag majd korrigálásra kerülő - KW adatokat, a biztosítók által is használt belügyminisztériumi adatbázisba.
A kilowatt probléma megoldása mellett az elmúlt héten az is tisztázódott, hogy a kötelező biztosítási piacról december 31-vel távozó AIM Biztosító helye (az AIM ügyfeleinek mindenképpen új biztosítót kell választaniuk novemberben) nem marad üresen a közelgő kötelező kampányban. Az autósokért folyó versenybe ugyanis beszáll a Romániában a kötelező biztosításban piacvezető ASTRA Biztosító. A Romániában mintegy 1,8 millió kötelező biztosítást kezelő - a román állami biztosító jogutódjaként működő - társaság tervei ugyan még nem ismertek, de annyi bizonyos, hogy a társaság jelentős erőforrásokkal rendelkezik. Hogy tőle, illetve a többi 13, Magyarországon működő biztosítótól milyen díjakra számíthatunk a kampányban, rövidesen kiderül.
Hogyan lehet rossz adat a forgalmban?
A korábbi években a teljesítmény (KW) adatot nem használtuk semmire, így ha az adat rossz volt, nem szúrt szemet senkinek. Sokszor előfordult, hogy a KW mezőbe az okmányirodában dolgozó ügyintézők tévedésből a jármú súlyát, vagyis írták be, így lehetséges például, hogy az egyébként 999 kilogrammos Daciából 999 KW-os versenyautó lett. Az is gyakorlat volt, hogy amikor a vizsgalapon nem szerepelt a KW, az ügyintézők hasukra csapva beírtak valamit (0-át, 1-et, 5-öt) mivel nem tudták a tényleges adatot. Most, hogy a kötelező biztosítás átáll a KW alapú díjmegállapításra - egyre több ugyanis a hibrid és az elektromos meghajtású autó, melyek esetében nehezen értelmezhető a korábban használt köbcentiméter -, kezelni kell ezt a problémát.