Nem jön ide se Kia, se BMW

A Kia autógyártó Magyarországra településének lehetőségéről írt tegnap a Magyar Hírlap, ám a hírt cáfolta a cég illetékese. Ugyanígy a BMW idetelepülése sem nyert eddig megerősítést.

Két autómárka illetékese cáfolta, hogy másodszor is próbálkoznának magyarországi beruházással: több mint tíz éve a BMW és a KIA is vizsgált telephelyeket, de aztán a németek hazájukban bővítették kapacitásaikat, a dél-koreai Hyundai-Kia konszern pedig Csehországban és Szlovákiában épített két teljesen új gyárat. Elmaradt a Soroksári úti csarnokba szánt Hyundai teherautó-összeszerelő üzem beruházása is. A BMW 2001-ben vizsgált szlovákiai és magyarországi helyszíneket, ám végül Lipcsét választotta. Most ismét felröppent, hogy esélyesek lehetünk a BMW és a Kia követező beruházásaira, ám a politikusoktól származó híreket az érintett cégek már cáfolták.

A Kia kommunikációs igazgatója, Michael Choo a hírrel kapcsolatban a Dow Jones hírügynökségnek azt nyilatkozta, hogy a márkának nincsenek gyárépítési tervei, és nem is fontolgatnak magyarországi beruházást, mert elegendő kapacitásaik vannak Európában: Szlovákiába felépített második telephelyükön évi 450 ezer motor készülhet. 

„Jelenleg nem tervezünk gyárat építeni sem Magyarországon, sem a régióban, ezzel kapcsolatos tárgyalások nincsenek folyamatban” – erről Jávor Dániel, a márka szóvivője tájékoztatta lapunkat, aki elmondta: gyártási hálózatuk, gyártókapacitásaik, illetve a piacaikban rejlő lehetőségek világszerte való felülvizsgálata mindennapos részét képezi a stratégiai tervezési folyamataiknak.

A telephelyek vizsgálatát egyébként szigorú titoktartás jellemzi, hogy elkerüljék az érintett területek hirtelen drágulását, ami a beruházás feltételeit is ronthatja. Buzgó hírszivárogtatás miatt estek már el autógyártól a románok, mert egy brüsszeli szakmai rendezvényen túl korán dicsekedtek a Mercedesszel, a német márkának pedig volt még vagy ötven ajánlata a listán.

Ami a BMW-t illeti: lapunk információja szerint a európai gyárainak kihasználtsága 85 százalékos, tehát még vannak tartalékai, de nem sokáig, mert más prémiummárkákhoz hasonlóan minden hónapban rekordokat döntöget. A BMW, Mini és Rolls-Royce márkákat tömörítő cégcsoport autóiból 2011-ben világszerte 1,6 millió kelt el, ami 10 százalékkal több az előző évnél, ennek köszönhetően tavaly is nőtt a magyar beszállítások értéke.

Feljebb kapcsoltak

Miközben a klasszikus piacokon esnek az európai márkák eladásai, a dél-koreai Hyundai-Kia konszern folyamatosan növeli piaci részesedését és bővíti kapacitásait: bevezették a harmadik műszakot a zsolnai gyárban, s két hete bejelentették, hogy több mint 475 millió eurós beruházással 120 ezerről 200 ezerre növelik éves gyártókapacitásukat a törökországi Hyundai Assan Otomotive Sanayi (HAOS) üzemben, ahol jelenleg 1500-an dolgoznak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.