Élethalálharcban a légitársaságok

Ágazati elemzők szerint a SkyEurope csődje csak a jéghegy csúcsa: a válság teljesen átrendezi a légi piacot, évekbe telhet, mire magához tér az ágazat.

A SkyEurope csődje csak a jéghegy csúcsa: a gazdasági válság, az utazási kedv hanyatlása miatt ezen a társaságon kívül sok másik is a túlélésért küzd. Ágazati elemzők úgy látják, hogy a közeljövőben jelentősen át fog rendeződni a légi piac, és lesznek még a SkyEurope-hoz hasonló esetek. Ezt alátámasztják a nemzetközi légiforgalmi szövetség, az IATA adatai is: a szervezethez tartozó vállalatok 6 milliárd dollár veszteséget szenvedtek el az első félévben. Igaz, a tendencia javuló, mert az első negyedben még 4 milliárd, a második negyedben 'mindössze' 2 milliárd dollár volt a veszteség. Az IATA elemzői mégis úgy vélik, messze még a fellendülés: évekbe telhet, amíg az ágazat visszatér tavalyi teljesítményéhez. Még mindig nagyon sok a fölösleges kapacitás, és a teherfuvarozásban is nagyobb a kínálat, mint a kereslet.

A nagy, megállapodott légitársaságok egyelőre tartják magukat az elmúlt években felhalmozott tetemes nyereségeiknek köszönhetően, de ezek pénze is fogyatkozóban van. A British Airways például rekord veszteséget szenvedett el üzleti évének első negyedévében: a légitársaság több mint 20 évvel ezelőtti privatizációja óta először fordult elő, hogy egy hagyományosan jó negyedben - április-június között - veszteség halmozódott fel. Adózott eredménye meredek, 88 százalékos csökkenéséről számolt be a Lufthansa német légitársaság is ugyanebben az időszakban.

Likviditási gondokkal küszködnek a kelet-európai térség vezető légi cégei is: éves összehasonlításban a tízszeresére, 1,8 milliárd koronára emelkedett az idei első félévben a privatizáció előtt álló cseh állami légitársaság vesztesége az utasszám és a jegyárak csökkenése miatt. A cégnél szigorú takarékoskodás zajlik, a 4600 munkatárs közül 680-nak felmondanak, csökkentik a fizetéseket, kevesebb célállomásra repülnek, és kevesebb gépet közlekedtetnek. A szintén privatizációra váró lengyel LOT 733 millió zloty adózott veszteséggel zárta a 2008-as évet, az idei első félévben pedig 180 millió zloty veszteséget szenvedett el. A társaságról már tavasszal azt rebesgették, hogy a fizetésképtelenség határára került. Mindenesetre márciusban már beszüntette fapados cége, a Centralwings tevékenységét, májusban pedig csődvédelmet kért földi kiszolgáló vállalata, a LOT Ground Services (LGS).

Megkongatta a vészharangot a pozsonyi repülőtér is: a SkyEurope csődje a légikikötő szóvivője szerint veszélybe sodorhatja a társaság idei profittervét, bár a repteret üzemeltető cég minden megtesz azért, hogy a kieső járatokat pótolja.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.