Az Uber nem taxi
A pert a taxitársaságok nyomására a londoni tömegközlekedésért felelős „Trans-port for London” (TfL) nevű brit kormányzati ügynökség indította az Uberrel szemben, mivel úgy látták, hogy az uberes fuvarokat szervező, okostelefonos appok gyakorlatilag taximéterként működnek, amit viszont csak az engedéllyel rendelkező „profi” taxisok használhatnak.
A per valódi tétje az volt, hogy ellehetetlenül-e a Cityben az immáron 1 millió felhasználót és 18 ezer, fő- vagy részmunkaidőben dolgozó sofőrt számláló Uber működése. Amennyiben a bíróság helyt adott volna a keresetnek, úgy az uberes kocsikra is vonatkoztak volna a TfL kistaxikra érvényes előírásai. Ezek megszorításai eredményeképpen az Uber egyik legfőbb előnye, a gyorsaság eltűnt volna a hagyományos taxikkal szemben.
A londoni taxisokat az Uber és a városuk is nehéz helyzetbe hozta Luke MacGregor / Reuters |
A TfL legfrissebb javaslata ugyanis arra kényszerítené a taxisokat, hogy azok a felhasználónak az utazás megkezdése előtt legalább öt perccel visszaigazolják a taxirendelést, ami annyit jelent, hogy az utasnak akkor is öt percig várakoznia kell, ha a szabad taxi éppen csak egysaroknyira van tőle. Az intézkedés a hagyományos taxik utcai leintését segíti elő. Ha vonatkozna az Uberre a helyitaxi-szabályozás, azt is meg lehetne tiltani az Ubernek, hogy térképen mutassa a felhasználóknak, pontosan hol, mennyi szabad kocsi van éppen.
De azt is, hogy egy fuvar költségét több utas fizethesse közösen. A vesztes taxitársaságok várhatóan fellebbeznek az ügyben. Az Uber viszont közleményében leszögezte: a taxisoknak inkább a rájuk erőltetett, a józan ésszel szembemenő szabályai ellen kellene harcolniuk.