Nem meszelik el a Molt?
A GVH 2000–2001-ben, illetve annak folyományaként 2004-ben is vizsgálta a Mol üzemanyagár-képzését. Rendre ugyanazt a szakértőt alkalmazva rendre ugyanarra a végeredményre jutottak: a Mol nem él vissza a magyar nagykereskedelmi üzemanyagpiacon meglévő 80-90 százalékos erőfölényével. A GVH 2010-ben bejelentésekre hivatkozva és a visszaélés gyanúját hangoztatva viszont újabb részletes vizsgálatot indított. Ez a korábbiaknál látványosan, már-már a törvénysértés gyanúját is felvető módon elhúzódott. E négy év során ugyanakkor semmi nem szivárgott ki a folyamatról. Így nem derült fény arra, hogy ez a túl kevés terhelő adatra vagy túl sok bizonyíték mellett az ügy elaltatására utalna.
A vizsgálatot elindító versenyhivatali elnök egyébként ma már a Mol-csoportnál dolgozik. Lapunk nem talált olyan piaci szereplőt, aki úgy vélte volna, hogy a Mol visszaél piaci erőfölényével. Kétségtelen, hogy magasabb árat szab, mint a tőzsdék, de ez az árkülönbség némely hullámzásoktól eltekintve, hosszú távon állandónak nevezhető, és megegyezik más, nem tulajdonába tartozó térségi finomítók, mint az osztrák, a cseh, a román vagy a szerbek felárával. Tehát a Mol annyival méri drágábban az üzemanyagot a tőzsdei szintnél, hogy máshonnan még épp ne érje meg szállítani.
Ennek tudható be, hogy az autósok a kútpiac viszonylag sok szereplője dacára ugyanakkor és nagyjából egyforma árváltozásokat tapasztalhatnak. Meggyőződhettünk arról is, hogy a kutak folyamatosan monitorozzák a lehetőségeket. Ennek folytán létezik is más forrású beszerzés, még ha nagyon kis mértékű is. A legjelentősebb az OMV-é, amely nyugat-magyarországi egységeit jórészt a közeli schwechati egységéből látja el. Más szempontból kétségtelenül törekszik a Mol versenytársai helyzetének ellehetetlenítésére, de ezt a hatóságok támogatásukról biztosították. Látványosan vásárolja fel a környékbeli finomítókat, amihez viszont a versenyhivatalok rendre hozzájárulásukat adták.
A magyar törvényhozás szintén sok esetben szab olyan, a környező országokénál szigorúbb – elsősorban környezetvédelmi célú – üzemanyagszabványokat, amelyeket friss fejlesztéseinek köszönhetően a Mol már képes teljesíteni. Ezek ugyanakkor olyan kérdések, amelyek nem képezik egy ilyen versenyhivatali vizsgálat központi részét. Többen abbéli véleményüknek is hangot adtak, hogy a versenyvizsgálat végeredménye üzenetértékű lehet a Fidesz és a Mol vagy épp Orbán Viktor és Hernádi Zsolt Mol-vezér jelenlegi kapcsolatára nézve.