Nem jutnak a Malév szomorú sorsára
Ennek nem titkolt célja, hogy egy közös vállalatba szervezzék a LOT-ot. Az erről szóló szándéknyilatkozatot Temel Kotil, a Turkish és Sebastian Mikosz, a LOT nagyfőnöke írta alá Varsóban. Utóbbi néhány nappal az aláírást követően lemondott, mondván, elvégezte a feladatát. Lengyelországban a szakma most arról beszél, hogy az Indigo Partners szakmai befektetőcég is érdeklődik a lengyel társaság iránt, sőt az sincs kizárva, hogy a török–lengyel együttműködésnek is részese lehetne a számos komoly légitársaságban is részvényes vállalat.
Miközben egyre valószínűbbnek hat a látottak alapján, hogy a pár éve még a Malévnál súlyosabb pénzügyi gondokkal küzdő LOT nem jut a magyar légitársaság sorsára, a képet árnyalja, hogy a lengyel állami források már most azt hangoztatják, hogy a LOT privatizációja nem lehetséges az októberi választás előtt. Ez elbizonytalanítja a befektetőket, és lehet, hogy a vezér távozása mögött is a politika kártékony lépéseit kell keresni.
Egy égbolton repülhetnek Illusztráció |
A LOT a Malévnál jóval nagyobb és interkontinentális útvonalakat is tartalmazó járathálózat, és a Malév flottájának duplájával, 45 géppel termelt a magyar légitársaság legrosszabb éveit idéző veszteséget, de ha az utasszámra és a járatok számára vetítjük a korábbi mínuszokat, arányaiban a Malévénál kisebb volt a vesztesége. A 2014-es év 263 millió zloty – csaknem húszmilliárd forint – veszteséget hozott, de a repülésből csaknem százmillió zloty nyeresége származott a légitársaságnak. A gigaveszteség más jellegű tételekből jött össze, amit az eladósodottság okoz, s rengeteg pénzbe került a költségcsökkentő programok végrehajtása is.
A LOT és a velük egy légi szövetségbe, a Star Alliance-be tartozó Turkish kényelmesebb átszállási lehetőségeket ígér az utasoknak. Ami nem lesz nehéz, tekintve, hogy a kérő, a Turkish 233 repülővel 243 úti célra repül, s ezzel a világ legtöbb célállomásra repülő légitársasága. Bázisa, az isztambuli Atatürk repülőtér pedig egyes statisztikák szerint épp ezekben veszi át a legjobban behálózott reptér címet az amerikai Atlantától.
Az átszervezett LOT hálózata vaskos nyereséget tud termelni, ami jól jöhet az Európában terjeszkedni kívánó törököknek. A vegyes vállalat a lengyeleknek is előnyös lehet, hiszen abba nem feltétlenül az eladósodott LOT-ot mint céget kell bevinni, elegendő a jó részeket, a lengyel kormány pedig ráér kitalálni, mit csináljon a szocializmusból itt maradt veszteséges cégével és annak adósságaival.
A lengyelek útvonala még így is banánhéjakkal teli. De ahhoz, hogy a mostani együttműködésig eljussanak, az is kellett, hogy a lengyel kormány elfogadtassa az EU-val a LOT átszervezésére adott kétszázmillió eurós állami támogatást. Ezt a versenytársak torkán is le kellett hogy tolják, legalábbis erre utal, hogy például a magyar központú Wizz Air nemigen hadakozott a lengyelek támogatása ellen, mint ahogy anno a Malév idejében tette. E mögött pedig szakértők szerint bizonyára megvoltak a megfelelő háttéralkuk.