Nekimennének az átverős termékbemutatóknak
A KDNP-s képviselők által jegyzett tervezetben arra köteleznék az ezzel foglalkozó társaságokat, hogy állandó ügyfélszolgálatot működtessenek, amelynek hetente legalább egyszer egész napon át nyitva kell tartania. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) tapasztalatai szerint ugyanis az ilyen bemutatókon értékesített termékekkel sok a probléma (a hivatalhoz tavaly 780 fogyasztói beadvány érkezett), ám a vevők gyakran nem tudnak élni a számukra törvényben biztosított elállási jogukkal, mivel az eladó céget nem lehet fellelni, a terméket nem tudják visszavinni.
A törvényjavaslatban egyúttal megtiltanák, hogy árubemutatókon ajándéksorsolással lehessen vásárlásra bírni a résztvevőket, vagy hogy a helyszínen hitelszerződést kössenek. Az utóbbi években ugyanis, miután mind többen hallottak a trükkös eladásokról, a bemutatószervezők is újabb fogásokkal cserkészik be a célközönséget.
Így például elterjedt, hogy többek között nyereményjáték ürügyével csalogatják be a jövendőbeli ügyfeleiket, akik közül volt is, aki nyert néhány ezer forint értékű árut, majd utána persze a sokszorosát fizette egy méregdrágán eladott gyapjútakaróért vagy csodalámpáért. Mivel a vásárlók zöme nyugdíjas, akik egy összegben nem tudnák kifizeti a termékek gyakran több százezer forintos árát, így előfordult, hogy még az előadáson áruhitelt vetettek fel velük, arról a vásárlók persze csak később értesültek, hogy milyen súlyos hitelköltségekkel.
Ugyanakkor a jelenleg a parlament előtt lévő jogszabálytervezet csak szűkíti az ilyen szervezők mozgásterét, ám nem akadályozza meg az esetleges visszaéléseket. Mint az az NFH vizsgálati jelentéseiből is kiderül, a bemutatókon már gyakran nem is adnak el semmit, erre csak később, telefonon vagy interneten keresztül kerül sor, esetleg személyesen, a lakásán felkeresve a vevőt.
Így a bemutatóra bejutó ellenőrök már nem látnak tényleges adásvételt, ráadásul a magánlakáson átadott termékre nem vonatkozik az ilyen típusú ügyletekre érvényes tizennégy napos elállási jog.
Az NFH jelentése – amely máskülönben hosszú oldalakon át sorolja a bemutatókon elkövetett jogsértéseket és tisztességtelen kereskedelmi praktikákat – leszögezi: az utóbbi időszakban több hír érkezett olyan bemutatóról, ahol kifejezetten agresszív, fenyegető hangnemben, komoly érzelmi zsarolást alkalmazva vették rá az idős résztvevőket a vásárlásra.