Ne csak taxikon legyen kötelező a téli gumi
A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) szövetség üdvözli a fővárosi önkormányzat rendeletét, mely szerint kötelező lesz a budapesti taxikon a téligumiabroncs-használat idén október 15-től, és Morenth Péter ügyvezető elnök szerint ezt a teljes autós társadalomra ki kellene terjeszteni, vagy legalábbis szigorítani kellene az előírásokon, erről egyeztetést kezdeményezett a kormánnyal a gumiabroncs-gyártókat és forgalmazókat tömörítő szervezet.
A taxisok többsége eddig is használt téli gumit, ezért a rendeletnek nem lesz számottevő forgalomnövelő hatása. A HTA becslése szerint tavaly az autósok 40 százaléka nem téli gumival közlekedett. Arról nincs pontos adat, hogy a nem az évszaknak megfelelő abroncs használata hány balesetet okozott.
A gumiabroncs-iparág tavalyi belföldi és exportértékesítésének értéke 365 milliárd forint volt. A szegmens a bruttó hazai termék (GDP) 2-3 százalékát adja évente. Az iparágban foglalkoztatottak száma Magyarországon közvetlenül 5 ezer fő, közvetve pedig további 10-15 ezer embernek jelent munkahelyet. A piac 80 százalékát lefedő hét hazai tagvállalat - Apollo Vredestein, Bridgestone, Continental, Goodyear-Dunlop, Hankook, Michelin, Pirelli - tavaly 1,99 millió gumiabroncsot adott el a magyar piacon.
Rábai Dániel, a HTA elnöke, a Continental ügyvezető igazgatója szerint a téli gumik használata idén 5 százalékkal nő részben a tervezett kommunikációs kampányuk eredményeként. A kereskedőknél tavalyról felhalmozódott nyári készletek miatt a gyártóknál az év első hat hónapjában 1,3 millióról 10,1 százalékkal esett vissza a személyautókra eladott gumiabroncsok száma Magyarországon, míg Európában 6 százalékos csökkenést mutattak ki június végéig. A teherautó-gumik piacán a szakember szerint kétszámjegyű növekedés tapasztalható, de kényszervásárlásokról lehet beszélni, elsősorban a korábban visszatartott vásárlások miatt.
A Magyar Gumiabroncs Szövetség (Hungarian Tire Association-HTA) két éve alakult az iparág törvényes érdekeinek képviseletére.